Kak-Lisa

February 27, 2011

Jag har tidigare skrivit om Kak-Petter som jag hittade på en loppis förra sommaren, och nu har jag även lånat en Kak-Lisa av min mamma. Både Kak-Petter och Kak-Lisa tillhör Nilsjohans produktserie med personnamn. Mia är tydligen en tillredningskanna, och så finns bland annat serveringsspaden Don Juan, sardingaffeln Dora och kakformen Eivor.

Vad jag förstår ska Kak-Lisa användas till att spritsa småkakor, och jag ville testa den för att göra strassburgare, ni vet såna där klassiska spritsade mördegskakor. Först använde jag en vanlig engångsspritspåse med tyll, och det funkade okej för mig, men jag ville testa om det fanns ett mer användarvänligt sätt att rekommendera. Kakdeg är ju ganska hård att spritsa, och det kan vara svårt om man inte är van.

Det knepiga med Kak-Lisa är att man måste skruva på den för att spritsa ut degen, och jag är van vid att klämma på spritspåsen. Men efter några misslyckande försök blev jag ganska varm i kläderna. Strassburgare ska egentligen spritsas till krusade längder, men jag gjorde snäckformade istället, och Miriam doppade dem i mörk choklad och strödde över hackade hasselnötter.

Och så testade jag blomkak-tillsatsen på spritsen. Det blev jättefult först…

…men lite finare efter en hel del övning. Det bästa med Kak-Lisa är att det bara är att stoppa tillbaka degen i spritsen och göra ett nytt försök om man inte blir nöjd med resultatet. 

Receptet hittade jag i Sju sorters kakor, men jag tog lite mindre mjöl och lite mer smör. Det blir ju godare och mer lättspritsat då! Är det förresten någon idé att rekommendera att man använder en sån här gammal grunka i ett kakrecept, är det någon mer än min mamma som har en som ligger och dammar? Eller finns det moderna varianter att utrusta sitt kök med?

16 Responses to “Kak-Lisa”

  1. Båthuspernilla said

    Jag har en modern som jag köpte på Clas Ohlson för några år sedan bara. Med den pumpar man fram kaksmeten på samma sätt som man pumpar fram fogmassan med ett sprutskelett när man silkonar i badrummet tex.

  2. Cecilia said

    Nu bakar jag inte så mycket mördegskakor men de gånger det blir av så använder jag Kak-Lisa. Min är en ärvd gammal hederlig typ – samma som du visar upp. Jag kommer aldrig att släppa den!🙂

  3. Har också en variant av den. Var länge sen jag testade den, kanske dags snart🙂
    /Johanna

  4. Vilken festlig mojäng!

  5. Mia said

    På kakburken.se finns det en som är batteridriven!
    Men de e ju inte gratis precis…

    http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=2444

  6. Har också en sådan fast i plats, men det vore allt kul att ha en gammal hederlig från NilsJohan

  7. Angelica said

    Dr Oetker har en kaksprits, som i alla fall för tre år sen såldes på Cordon-Bleu.

  8. Annika said

    jag har precis budat hem en kaklisa på tradera! Tycker det är väldigt roligt med gamla köksprylar! Följer din blogg dagligen!!

    //Annika

  9. Vilket roligt verktyg, har aldrig hört talas om det innan!

  10. sockerdrommar said

    Jag tycker dom blev fina på alla bilder!

  11. Åh vilket fint kak-set! Många av de där kan man ju göra om man har olika tyllar till spritspåsen! Jag brukar spritsa fram båda varianterna du visar på bild här🙂

  12. fridasmat said

    det är så himla roligt med sådana där gamla verktyg! jag hoppas att jag lyckas springa på något liknande på en loppis snart.

  13. miaohrn said

    Tack för all feedback om Kak-Lisa! Den där batteridrivna verkar ju inte dum.

  14. Susanna said

    Hittade en gammal Kak-Lisa som min farmors mamma hade! invigde den idag och det blev riktigt fina kakor.
    Jag kommer iaf att använda den fler gånger🙂 var riktigt kul!

    //Susanna 21

  15. Marie said

    Jag hittade min Kaklisa på en loppis och blev lycklig ägare.
    Men hur i all världen får man loss degen, alltså när du vridit på ratten så att degen har kommit ut och ska lyfta kaklisan från plåten för att vrida ut en ny kaka? Jag har provat att lyfta, rakt upp, sidledes, petat m en kniv, vridit ratten åt motsatt håll, ja allt, men degen lossnar inte. Hur gör man?

Leave a Reply

