Kola utan kristaller

February 23, 2011

Jag har ju tidigare skrivit om det här med glykos, och varför man tillsätter det till godis, tryfflar, glass och liknande. Jag var lite skeptisk till om det funkar att ersätta glykos med vit baksirap, men förra veckan gjorde jag ett par empiriska experiment, och det ser lovande ut. Att kolor och sånt blir lite sockrigt och grynigt är ganska vanligt förekommande, och ett sätt att komma undan det problemet är att tillsätta glykos. Men jag vill inte ha glykos i mina recept för hemmabagare eftersom det är ganska dyrt och svårt att få tag på (fast nu börjar det dyka upp mer och mer i vanliga butiker). Jag skulle göra en mjuk fudge, och först gjorde jag den med mörk choklad, vispgrädde, strösocker, ljus sirap och smör. Den blev god, men sockret kristalliserade sig och fudgen blev lite grynig. Det tror jag egentligen att fudge ska vara, men jag gillar det inte. Så jag testade igen, men bytte ut den ljusa sirapen mot vit baksirap. Bingo! Slät, krämig och fin. Nackdelen med glykos och vit baksirap jämfört med ljus sirap är att det egentligen inte har någon smak. Men men, de andra ingredienserna tillför ju det.

Sedan gjorde jag göra en mjuk kola med lite havssalt som fyllning till chokladmacarons, och samma sak där, med ljus sirap i kolan blev den sockrig och trist, så jag gjorde ett nytt försök med vit baksirap och då blev det finemang.

Ja, förutom att den bev alldeles för lös för att fylla i macarons, så då gjorde jag ett nytt försök och kokade den längre, men då klappade den ihop totalt. Fettet separerade från sockret som ni ser här nedan, och så vill man ju inte ha det. Men det är så jag jobbar, jag misslyckas och misslyckas för att ni ska lyckas när ni gör recepten. Fast jag hade deadline på recepten redan igår, och nu bloggar jag istället för att ta tag i boken. Ajabaja, min redaktör kommer bli rasande! Hade jag mer tid skulle jag kanske kunna förklara vad den vita baksirapen gör för nytta. Eller nej förresten, jag har så dålig koll på det där molekylära.

14 Responses to “Kola utan kristaller”

  1. JennyW said

    Kan det vara så att vit baksirap innehåller glykos??

  2. Du är så duktig! Och jag blir alltid lika sugen på att baka då jag kikar in🙂

  3. Karolina said

    Hej!
    Oh, kolasåsen såg inte ut att gå av för hackor…🙂 Har en fråga om något helt annat, nämligen macaroner… HUR vet man att de är klara? Har precis testat ditt recept, och efter utsatt tid kände jag lite på dem och de var jättemjuka och ytan gick sönder. Jag har testat andra recept innan och tagit ut dem efter angivna tider och då har de också varit för mjuka och bara fallit ihop. Så jag la till 5 min. Och 5 till… och 5 till (ok, min ugn funkar bra till brödbak och annat, så det är inte det att den är kass!). Till slut tog jag ut dem och de var skitsnygga!!! Och helt marängtorra… Det ska väl ändå vara lite klet inuti va? Och helst ska väl inte kjolarna få någon färg? Något tips? Vad kollar/känner du på? Tack på förhand!

    • miaohrn said

      Bra fråga Karolina! Jag brukar sträcka in handen i ugnen och känna efter om jag kan lossa kakorna från pappret. Om man pillar försiktigt ska de släppa från pappret, om än med lite motstånd. Lite, lite kan ju sitta kvar på pappret, men inte halva kakan. Låt de sedan svalna ordentligt på plåten. Lycka till!

  4. Niklas said

    Vilket bra inlägg!

  5. sockerdrommar said

    Bra tips!
    Bakning är verkligen kemi…😉

  6. Kolasås. Nu blir man sugen.

  7. Jessika said

    De har glykos (från oetker) på mitt halvdana kvarters-ica. Man hittar det mao lite varstans nuförtiden och även i affärer som man trodde inte hade det.

  8. Ylva said

    tack för tipset med vit baksirap. jag gillar inte när det blir grynigt. Ska testa på ett av mina favoritrecept i genren.

  9. Fredrik said

    Ha ha.. det där med att slänga på kolan och försöka koka till den en andra gång har även jag misslyckats med😀

  10. Det är ganska enkelt att koka kola utan glykos. Det finns bara några regler att respektera. Att äga en socker termometer och en koppar kastrull är ett plus.
    Jag gillar inte så mycket sirap för att man inte får veta vad den innehåller… Vad är sirap? För mig sirap känns lite som stöbröd i stora mataffärer, alltså vad är stöbröd? Det går inte att veta exakt vad är det som är i!
    Glykos i kola är som ascorbinsyra i bröd… Onödigt

    • miaohrn said

      Ah, bra synpunkt. Och jag kan hålla med vad gäller sirapens något otydliga innehåll. Men är det inte så att sirap är en biprodukt vid tillverkning av betsocker/ strösocker, och det är väl inte så dumt att man tar vara på hela betan?

      Det vore supersnllt om du ville dela med dig av de där reglerna man ska respektera. Eller är det helt enkelt kopparkastrull och termometer som gör skillnaden?

Leave a Reply

