Macarons utan missar

February 5, 2011

För alla som behöver lite varsam macaron-guidning kan jag rekommendera den köksskola jag gjort till senaste numret av Gourmet. En mycket pedagogisk steg för steg-beskrivning, samt massor av tips.

Två glada nyheter på macaronfronten är att Petite France har börjat sälja mandelmjöl, och att det ryktas att Essencefabriken har riktigt bra pulverfärger. Mandelmjöl är ju helt enkelt malen mandel, vilket passar bra för oss som är för lata för att mala själva. I mitt recept använder jag förresten 110 gram mandelmjöl, men med det menar jag att man ska ha just 110 gram i slutändan. Det är alltså viktigt att ta lite extra och kontrollera att man har exakt 110 gram efter siktningen, annars blir smeten lös och rinnig och kakorna platta och fula.

Pulverfärger har jag just testat att använda, och det verkar riktigt bra. Även vanlig hushållsfärg från butiken funkar finfint, men vill man ha kraftig färg kan smeten ibland bli lite rinnig eftersom Dr Oetkers färg är så odryg att man måste tillsätta så mycket av den.

Det var förresten hysteriskt roligt idag på min macaronkurs på Medborgarskolan när en av eleverna efter fem minuter såg väldigt förvirrad ut, räckte upp handen och frågade “Är det här verkligen LCHF-kursen?” Eh, näej, inte riktigt.

26 Responses to “Macarons utan missar”

  1. Amiechan said

    Hahahaha! Men det var mandelmjöl åtminstone.😉

  2. anki said

    tack för en rolig kurs idag!
    Båbärs macaronerna var kanon och våra egna hasselnöts macaron/kakor var goda fast vi misslyckades med dom. Men någon måste ju göra det med,eller hur?
    Nu ska vi prova igen snart.
    Ha det så bra!

  3. Inger Persson said

    Hittade mald mandel på Lidel idag, det kan förhoppningsvis vara ett tips. Den såg inte jätte finmald ut så det är frågan om det blir för mycket “spill”.

  4. LCHF-kurs, den var rolig den🙂, ja inte ingår macarons i den kosten fast mandelmjöl gör ju det, så lite rätt var det iallafall🙂

  5. irene said

    Den var rolig. Jag köper visserligen mitt mandelmjöl hos en LCHF butik men vad vore livet utan kakor och socker.

  6. Sara said

    Jag blir alltid lika avis när jag går in på din sida och ser hur underbara dina macarons ser ut🙂 Mina blir aldrig då där bra. Jag gillar dina tips och jag kommer genast att försöka förbättra mina🙂

  7. Vilka bra tips! Jag skall genast köpa senaste nummret av Gormet=)

  8. Vilka fina Macaroons du fått till!
    Jag får inte till färgerna så som jag vill ha dem utan att det ger en bismak till kakorna (jag använder gelefärg…) blir knäpp på detta… Den gula tex, mina blir blekgul/beigea =/
    Har du något tips?
    Ha en underbar söndag!
    //Nellie

    • miaohrn said

      Jamen, sluta använda geléfärger då. Jag rekommenderar som sagt helt vanliga hushållsfärger från mataffären, eller pulverfärger. Geléfärgerna är troligtvis till för marsipan, sugarpaste osv, och är inte bakfasta. Därför bleknar kakorna i ugnen. Lycka till, Nellie!

  9. Karin said

    Jag var på din macarons-kurs i höstas, och oj vad jag har bakat macarons sedan dess! Det är svårt att lyckas med macaronsen om man bakar på “äggvita på flaska” som man kan löpa på Daglivs. Vanliga äggvitor funkar bättre, tycker jag.
    Den enda fyllningen jag tycker blir lyckad är den vit-choklad-baserade. Varken någon “marmelad-ig” variant eller smörkrämsvariant anser jag blir till fyllest.
    Mia, har du något nytt förslag på fyllning som du tycker är OK ?
    Jag köper mandelmjöl på den indiska affären på Kungsholmsgatan. Rekommenderas!

    • miaohrn said

      Du kanske ska testa med mörk chokladtryffel-fyllning, typ den till hasselnötsmacaronerna som finns i häftet från kursen. Den är väldigt god, men ja, den blir ju mörk. Och det kanske man inte alltid vill ha.

  10. Petra said

    Jag ska smuggla med mandelmjöl från England när jag ska till Stockholm i mars. Syrrorna vill absolut att jag ska baka macaroons men jag kan inte hitta mald mandel i Stockholm. Men här i England kan man köpa 100g för under 20 kr.

    Och gelfärger har jag som är mycket knalliga även när de har varit i ugnen. Funkar jättebra! 45 kr styck dock.

    Skrattade högt när jag läste frågan om LCHF! Haha verkligen helt fel kurs! Vad vore livet utan socker?🙂

  11. Du har en jättefin blogg med tjusiga bilder!

    Jag skulle vilja veta mera om hur dina arbetsdagar ser ut som receptskapande konditor med bakning och styling osv.

    En frågestund är en annan idé. Vi som läsare frågar och du svarar!🙂

  12. Carole Pardue said

    Roligt att det finns så mycket intresse för macarons. De har varit mina favouritkakor sedan jag var typ 10 år ( är nu över 50). Mandelmjöl finns på The English Shop i Stockholm.Jag tror de har en webbsida där man kan beställa varor också.

  13. Angela said

    Jag testade att göra macarons för första gången i helgen och det blir inte sista gången! Åh vad goda de blev! Jag gjorde en variant med kakao och kaffe i kakbottnarna och en mjölkchoklad kräm emellan. Blev en favorit direkt hos både man och barn🙂.

  14. elli said

    Tips, lidel har mandelmjöl ! 100g för 20kr🙂

  15. Eva said

    har kollat runt på olika macarons o jag precis som många andra tyckte att påskägget var sååååå himla läckert . Men lime/mynta tryffeln var inte med i receptet:( bara kakan när du svarade en annan ) Sen kan jag berätta att ICA /kvantum/Malmborg iaf i Malmö säljer mandelmjöl numera i 500 gr påsar -Väldigt finmald o helt super att använda 55:– Hälsningar Eva

    • miaohrn said

      Vilket bra tips med mandelmjöl på Ica! Och nu finns lime/mynta tryffel-receptet att få tag på i min nya bok Macarons, cupcakes och cakepops.

  16. Linn said

    Där har hon/han till nästa gång det skulle ske ett misstag http://ememsbak.blogspot.com/2011/08/lchf-macarons.html

Leave a Reply

