Semlebonanza

February 3, 2011

Till senaste numret av Icakuriren har jag bakat ihop en radda semlor, som kan avnjutas i papperstidningen och förhoppningsvis snart på Icakuriren.se. Receptet på mina semlerutor ligger dessutom redan under Recept, och ska ni äta en enda semla denna säsong är det just dessa ni borde slå till på. Det är ganska sällan jag kommer på en receptidé som är ny under solen, det mesta har redan gjorts i någon form, och även om man ibland tror att man har hittat på något själv har man ofta sett det tidigare och glömt bort det. Men i sällsynta fall får jag snilleblixtar! Och det är vad jag skulle vilja kalla semlerutorna. De har liksom allt det gottiga på semlan, massor av härlig fyllning utan trista kanter. Perfekt!

Bilderna har fantastiska Ulrika Pousette plåtat, och Miriam Parkman assisterade på sitt ypperliga vis.

Lite semlekunskap förresten. Det kan ju verka märkligt att den svulstiga semlan förknippas med fasta. Fastan ska dock inte förväxlas med fastlagen som är benämningen på de tre festdagar som traditionellt föregick fastan.
   Inom den katolska kyrkan inleds årets stora högtider med fyrtio dagars fasta. Påsken är den äldsta och viktigaste högtiden och fastan dessförinnan präglas av allvar och självförnekelse. Kött, vin, ägg och mjölk är förbjuden mat och nöjen bör undvikas. Fisk, grönsaker och bröd är dock tillåtet att äta.
   Fastlagen dessförinnan är däremot en festlig tid då det hålls karneval i många katolska länder. Ordet karneval kommer troligtvis från medeltidslatinets carnelevale vilket betyder avlägsnande av kött och syftar på förbudet att äta kött under fastan. Här kommer även semlan in i bilden eftersom det var viktigt att äta mycket fet mat under fastlagen för att stå sig under den långa och magra fastan.
   I Sverige försvann kyrkans bestämmelser om fasta med reformationen redan under 1500-talet, men många av traditionerna kring fastan har ändå levt kvar. Det var även i vårt land vanligt med god mat, lekar och festligheter under fastlagen. Särskilt i södra Sverige ägnade sig många åt lekar som att ”slå katten ur tunnan”, ”sticka preussaren” och springa väddelopp. Kanske inte lika coolt som de där karnevalerna i Rio, men ett gott försök.

8 Responses to “Semlebonanza”

  1. Carina said

    De ser underbart goda ut!!😛

  2. Håkan said

    Vilken super ide med semlerutorna! Sådana blir det nog när det är min tur på jobbet att baka.

  3. Monica said

    Nu ska jag ta den vita chokladkakan och åka på lunch-kalas. Jag måste bara säga att jag har nog bakat och smakat nästan varenda kaka i din första kladdkake-bok. Fantastiska recept! Har därtill ett dedikerat ex efter en jul-godis-kurs för något år sedan🙂. Måste nog kila in på Adlibris och köpa uppföljaren. Annars börjar det bli för mkt repetition för husets middagsgäster. Mint-choklad-moussen är nog nära uttjatad. Tack och hej! /Monica

  4. Maria said

    Dom ser ljuvliga ut! Utseendet påminner mig om den här, cheesecakeliknande, otroligt goda kakan: http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=15757

    Jag gillar snilleblixten och ska absolut testa dessa. Det är ju fyllningen man vill åt🙂 Måste även prova C.E. Hagdahls fina hetvägg som är med i din (för övrigt fantastiskt fina) retrokakbok!

  5. Maria said

    Glömde fråga: är det kanelgrädde i hetväggesemlan på bilden?

    Och glömde berömma: vilken fin färgmatchning i bilderna! Och plåtburken är ju alldeles ljuvlig, har bestämt sett en sådan någonstans men verkar ha motstått frestelsen att köpa den…

    • miaohrn said

      Vad roligt att du gillar bilderna, Maria! Just ja, Arla-receptet har jag sett och varit sugen på att testa, ska se till att det blir av.

      Chokladsemlorna är fyllda med chokladgrädde, min mammas paradgren. Tillsätt helt enkelt 2 msk kakao och 2 msk florsocker till 3 dl vispgrädde innan du vispar den.

      C.E. Hagdahls recept är toppen!

  6. pannanochpennan said

    Gud så fina! Hjärtelocken såg jag just på en annan blogg också, det känns som årets trend🙂

Leave a Reply

