Drömjobbet

January 21, 2011

Enligt mig själv har jag jordens bästa jobb. Visst, det kan vara stressigt, uschligt och jävligt till och från precis som alla jobb, men i grund och botten är det makalöst roligt. Jag kan dock ha stött på min överman i roliga jobb-rankingen. Igår hade jag möte med Pernilla Kvarmans som jobbar som produktchef på Fazer. Japp, tro det eller ej – hon hittar på godis! For real! Om Dumle, Tuttifrutti eller Ögon ska lanseras i en ny variant är det Pernilla som går och grunnar och klurar och hittar på hur det ska smaka.

– Jag provar mig fram till vad som funkar ihop, jag gillar bakning och matlagning och hämtar inspiration från matlagningsprogam, kokböcker och andra varumärken, berättar Pernilla.

– Smakerna får inte vara för knäppa eftersom de ska tilltala alla, både unga och gamla, och det är självklart en hel del intern politik innan en ny smak kan förankras inom företaget. När jag är klar med idéarbetet tar våra livsmedelsingenjörer vid, och den nya produkten måste även funka i maskineriet.

Hur man bär sig åt för att få ett jobb som Pernillas fick jag inte riktigt kläm på, så den som vill gå i hennes fotspår får helt enkelt rådfråga en pålitlig syokonsulent. De nya varianterna som Pernilla varit med och utvecklat är fortfarande superhemliga, men den som väntar på något gott…

6 Responses to “Drömjobbet”

  1. Ulla said

    Om ni ses igen- kan du inte hinta om behovet av god, rättvisemärkt choklad i alla dess former utan det förargliga spåret av nötter? Jag längtar så!

  2. miaohrn said

    Japp, jag tjatade om det där med rättvisemärkt, och enligt Pernilla tar de ett stort socialt ansvar med alla sina produkter, och det får vi hoppas duger till något. Ska hälsa att du önskar nötfri choklad också!

  3. Låter helt fantastiskt roligt!

  4. Jeanette said

    Det kanske är dags att skapa en högskolekurs i detta 🙂

  5. Betty Lou said

    Hälsa henne att dom gärna får börja med deras chokladkaka med mintkulor/crisp, förstår inte varför dom tog bort den 😦

Leave a Reply

