Påsk och precision

January 6, 2011

När jag bakar och stylar kakor eller mat till en fotografering för en bok eller tidning är det oftast en ganska anspråkslös historia. Det är jag och fotografen och på sin höjd en assistent, och så fotar vi kakorna rakt upp och ner. Många tror att man använder hårspray, lack, raklödder och gud vet allt, men det finns det sällan någon anledning till, kakorna ser ju så goda ut som de är. Och när bilden är tagen äter man helt enkelt upp allt man orkar.

När man plåtar till reklamsammanhang är det ofta en annan femma. I förrgår bakade och stylade jag till  en reklamkampanj för en livsmedelstillverkare, och jag har aldrig sett på maken till arbetsstab. Alla hade en assistent, från AD till copywriter, och det var tops, tandpetare och fönsterputs till förbannelse. Vi var åtta vuxna människor som stog runt en tallrik med chokladbollar, la pannan i djupa veck och med bekymrad min funderade över om den högra chokladbollen skulle flytta två millimeter till vänster eller inte. På många sätt är det ju fullkomligt befängt att lägga så stor vikt och så mycket möda vid så triviala beslut, men det är ofta de där små detaljerna som gör skillnad.

 Igår på självaste trettondagsafton var det istället påskplåtning för en kundtidning som gällde. Ut med julens hyacinter och in med tulpanerna! Och fram med mitt påskgodis från 2008 och 2009. Favoriterna tror jag till och med är kvar sedan 2007, och dem plockade jag av från tårtan och sparade till nästa år när vi var klara…

2 Responses to “Påsk och precision”

  1. Anna B said

    Haha, påminner mig om när jag som ung prodassistent fick i uppdrag att ta hand om sallader och rädisor en hel dag inför ett stort salladsdressingjobb.

    Höll på att gulla med salladshuvudena insvepta i våta handdukar, spraya rädisorna med spruta mm. Det var min enda uppgift den dagen. Byrån hade en person som hade till uppgift att gulla med kunden så att denne var med på noterna och inte började konstra i efterhand🙂

  2. miaohrn said

    Haha, det låter som en prima dag, Anna!

Leave a Reply

