Sockerblommor

December 27, 2010

Strax innan jul hade jag och Culinar-eleverna en slags roliga-timmen-hela dagen-dag. Vi fikade, bläddrade i alla mina kakböcker, kollade på kak-TV, hade choklad- och vinprovning, och så kom konditorn Elisabeth Johansson och höll en föreläsning om lakrits. Dessutom hann Veronica, en av eleverna, visa oss hur man spritsar sockerblommor. Tjusigt som bara den blev det, och så värst svårt verkade det egentligen inte.

 

Här kan ni spana in en video som visar hur man bär sig åt.

2 Responses to “Sockerblommor”

  1. Birgitta Ådahl-Johansson said

    Hej!
    Min ena dotter skall gifta sig och min andra dotter skall göra tårtorna, men hur gör man caprifolsockerblommor. kan man beställa färdiga?
    Mvh
    BÅJ

    • miaohrn said

      Åh, det låter väldigt fint med caprifolsockerblommor. Jag vet inte hur man gör dem, men om du vill köpa kanske tjejorna på Holysweet skulle kunna göra dem åt er. http://www.holysweet.se . En annan idé är att använda färska kaprifolblommor om det är säsong, vad jag vet är de ätliga, men dubbelkolla detta för säkerhets skull. Lycka till!

Leave a Reply

