Drömmen om ett kafé

December 15, 2010

Ännu ett eminent nummer av Baka har landat i tidningshyllorna. Jag har som vanligt skrivit en krönika, och kan ni inte hålla er tills ni har tidningen i er hand kan ni läsa den redan här:

Vem har inte drömt om att säga upp sig från jobbet och starta någonting eget, och allra helst ett litet kafé? Att helt enkelt stampa upp till chefen efter en dålig dag, kasta in handuken och hädanefter få bestämma över sig själv. I sitt kafé får man sedan göra precis som man vill. Inreda och piffa och snacka med snälla gäster hela dagarna, baka lite och skumma lattemjölk. Men är det så idylliskt i verkligheten? Eller består dagarna till stor del av slit och disk, städning, jobbiga kunder, personalfrågor, bokföring och byråkrati? För att få en lite mer nyanserad bild snackar jag med min kompis Monica Eisenman som under åtta år drev The Cookbook Café tillsammans med sin syster Lisa, men som numera jobbar som frilansande matskribent och har skrivit en radda populära kokböcker.

– Jag ångrar absolut inte att vi startade The Cookbook Café, hade det inte varit för kaféet hade vi inte varit där vi är nu, men samtidigt var det åtta väldigt slitiga år. Dels är det hårt och stressigt fysiskt, man jobbar jämnt och är väldigt bunden. Att ha anställda är också dyrt och krävande, och något som man kanske inte tänker på är att det är ganska jobbigt att alltid vara trevlig och glad och passa upp på gästerna. Samtidigt var det alla härliga gäster som gav oss energi och gjorde det kul, kaféet blev en plats där vi kunde träffa både nya och gamla vänner medan vi jobbade. Vi fick följa våra gästers liv och se spädbarn växa upp till åttaåringar på kaféet.

Hur kommer det sig att så många säger upp sig från välbetalda jobb inom media och IT för att starta bageri eller kafé? Det brukar förklaras med att de vill syssla med något meningsfullt och hantverksmässigt, men är inte det att hoppa ur askan i elden? I Sverige där arbetskraft är så dyrt måste man jobba fasligt effektivt för att få en handgjord produkt lönsam. Inget terapeutiskt knådande här inte. Jag ringer Helena Bergkvist som driver Gamla Enskede Bageri tillsammans med sin kompis Helene Fourie för att kolla vad hon tycker.

– Vill man att det ska gå runt kan man självklart inte stå och mysa, man måste kavla upp ärmarna, jobba hårt och baka mycket. Men inte för mycket, vi vill inte tappa småskaligheten och hantverket.

Innan Helena Bergkvist startade Gamla Enskede jobbade hon med reklam och film och drev en framgångsrik firma. Allt gick så bra det kunde, men hon tyckte egentligen inte att det var särskilt roligt. Lösningen blev att starta bageri.

– Jag ville starta något lokalt, och jag gillade att baka. Visst är det slitigt, men vi har så roligt när vi jobbar, jag får hänga med min bästis hela arbetsdagen, spela skivor och baka. Jag har kontroll över min egen tid, slipper alla resor och får mycket mer tid med mina barn. Men visst, jag är väl inte jordens roligaste fru på kvällarna, och jag hänger inte inne i stan och dricker drinkar längre, utan lägger mig samtidigt som barnen.

Ibland kan man få intryck av att det är en lukrativ bransch att driva konditori eller kafé, men finns det egentligen någon lönsamhet i ett hederligt litet kafé?

– Många tror att vi tjänar massor av pengar bara för att vi ofta har knökfullt, men så är det inte, kaféet är så pass arbetskrävande att det går på plusminusnoll. Vinsten gör vi på brödet, men då jobbar vi också väldigt hårt, har inget svinn och har hittat en bra formel för det vi gör.

Själv är jag nog lite för lat för att förverkliga min kafédröm, utan nöjer mig med att fantisera om vilket toppenställe mitt lilla kondis skulle vara. Men som Monica Eisenman säger – att driva kafé är den perfekta sysselsättningen om man gillar att jobba mycket och tjäna lite.

5 Responses to “Drömmen om ett kafé”

  1. Paulo Sebastiao said

    Jo, jag är en sånt som jobbar med IT och tycker att baka bröd är alldeles underbart (fast man kan bli väldigt frustrerade när degen jäser inte ordenligt, osv.). Att laga mat är också en stor passion och många gånger har jag funderat att plugga matlagning eller bakverk i Frankriken (hej hej Cordon Bleu!). Och varför gör jag det? Vet inte riktigt, det bara känns bra, kreativt och roligt när jag bakar bröd.

  2. miaohrn said

    Hoppas du lyckas förena jobb och matpassion på ett bra sätt, Paolo, lycka till!

  3. Läste artikeln igår. Alla som drömmer: Starta, vi behöver fler små ställen runt om i landet.
    Vi har precis gjort det. 3 mammor med tillsammans 8 barn startar nu ett café/butik/deli/kalasställe där allt är äkta vara med mycket vegetarisk och där barn får ta hur stor plats som helst.

  4. Håller med till fullo, Mia! Hade kafé i flera år innan jag startade tårtverksamheten och gud vad slitsamt, men väldigt lärorikt och roligt samtidigt. Många har ju ingen aning vad som krävs för att vara egen företagare! Tack för en bra blogg!

    Mvh,

    Shelley Nichols
    Ultimate Cake

Leave a Reply

