Pralinprov

December 7, 2010

Slutprovet på min chokladkurs på Culinar har återigen gått av stapeln, och sakta men säkert har jag betat mig igenom ett 30-tal praliner för provsmakning och betygsättning. Ett mycket kärt besvär. Denna gång blev det naturligt nog många praliner med smak av saffran och julkryddor. Poppis var även kaffe och Galliano, och galnast denna gång var mörk choklad smaksatt med röd curry och pelargon. Dock inte i samma pralin, gudskelov. Röd curry var mest motbjudande (även om jag alltid uppmuntrar okonventionell äventyrslust), men perlargonpralinen, som smaksattes med Dr Westerlund, alltså doftpelargon, hade ändå något.

Pelargonpralinen pyntades dessutom med små sockerblommor.

3 Responses to “Pralinprov”

  1. Jag drömmer om dina praliner. Tyvär har jag ingen möjlighet att just nu komma på din pralin kurs men det ska jag säkert göra nån gång. Hälsning från mig och ha en underbar dag

  2. Petra said

    Mia! Jag kan inte hitta dina macaroons med mandelmassa. Trodde att receptet fanns i bloggen…

  3. miaohrn said

    Detsamma, Mari, hoppas du har haft en toppendag!

    Petra, macaronreceptet med mandelmassa är ganska labilt, så det rekommenderar jag dig inte att använda. Det funkade utmärkt i flera år, men nu blir det bara pannkaka när jag testar. Så håll dig till det recept med mandelmjöl jag har lagt upp.

Leave a Reply

