Glad andra advent!

December 5, 2010

Till julnumret av Allt om Mat har jag knåpat ihop den här lingontårtan. Fyllningen är som en korsning mellan cheesecake och mousse, med syrlig och god matlagningsyoghurt som bas. I mina recept skriver jag förresten oftast just matlagningsyoghurt istället för turkisk yoghurt. Det går självklart lika bra med turkisk, (eller grekisk för den delen) men den som säljs i många butiker produceras vad jag vet i Tyskland och fraktas på lastbil hit. Jag vill därför uppmuntra alla att köpa matlagningsyoghurt istället eftersom jag inbillar mig att den fraktas kortare sträcka. 

Att använda tårtljus som adventsljus tycker jag är lite piffigt. Jag borde väl ha sparat på bilden till fjärde advent, men jag kunde inte hålla mig. Tårtljusen på bilden finns i många fina färger, och är riktigt snygga i sin enkelhet. Jag har sett dem till salu på tjusiga parisiska konditoriter, men de brukar även finnas på helt vanliga Rusta.

Lingon finns förresten i frysdisken i de flesta mataffärer, och förra veckan blev jag så glad när jag upptäckte att många affärer har börjat sälja frysta havtorn och svarta och röda vinbär. Och så finns det ju sedan länge frysta tranbär. Vinbär brukar jag ofta behöva mitt i vintern när jag ska göra sommarreceptjobb, och då är det så tidskrävande att tigga ihop från hela bekantskapskretsens frysar.

Bilden har självaste Ulrika Pousette fotat.

5 Responses to “Glad andra advent!”

  1. Cecilia said

    Underbar! Kul idé med ljusen och den rosa färgen var också helskön.

  2. Helen said

    ohhh! What a wonderful cake, I just adore those biscuits round the edge.

  3. Linda said

    Kommer det något recept på denna ljuvliga skapelse?? Måste bara göra denna!!!

  4. Madeleine said

    Hej Mia,
    Jag har letat som en galning i Allt om Mat; både i papperstidningen (julnumret) och på webben, men utan att hitta receptet. Snääääälla – kan du inte lägga upp det här?!?

Leave a Reply

