Dagens bakverk

November 15, 2010

Idag har jag bakat chokladkaka som ska bli till cakepops…

… och blåbärscupcakes som snart ska få en fluffig topping och massor av pynt…

…och pistaschmacarons. Sablar vad pilligt det var att skålla och skala bort det innersta tunna skalet. Det tog timmar kändes det som! Då gjorde jag ändå bara en halv sats, och drygade ut med mandel när jag tröttnade. Har man tur kan man hitta dubbelskalade pistaschnötter, alltså sådana där både det yttre hårda skalet och det inre fnasiga skalet är avlägsnat.

Reslutatet blev ganska bra, men macarons gjorda på hasselnötter tycker jag brukar bli ännu finare än när man använder mandel eller pistasch. Jag köper färdigskalade, lätt rostade hasselnötter, skippar färgen i smeten och fyller med chokladtryffel.

4 Responses to “Dagens bakverk”

  1. Macarons ser jätte goda ut. Är verkligen nyfiken på din Cake Pops.Du får kolla på några som jag hade gjort inte för länge sen och det är också en unik recept till dem. Kanske någåt du skulle gilla!?

  2. Graadskan said

    Hej Mia!

    Har nyss hittat till din blogg och jag är fast! Jag älskar att baka och gör det ganska ofta!
    Testade för första gången att göra Cake Pops för inte alls länge sedan och det var SÅ skoj!
    Har köpt Bakerellas nya bok och är lite smått inspirerad, om man säger så…

    Nu ska jag kika runt lite till!
    På återseende!
    //Camilla

  3. Åh, så mycket gott och vackert – skulle spricka i sömmarna efter bara en dag med ditt jobb. Mmmmm!

  4. Jennie said

    Hejsan!

    Dina pistagemacarons ser supersmarriga ut! Mina blev finfina (inte en kaka kastad) efter att jag tog ditt recept men de blev alldeles för sega. Vad kan det bero på? Har jag vispat marängen för hårt kanske?

    Sökandet på den perfekta macaronen fortsätter…

    Tackar!

Leave a Reply

