Ny bekantskap på bakelsehimlen

November 3, 2010

Det är minsann inte varje dag jag hittar ett nytt bakverk, men i lördags var en sådan dag. Vi fikade på Grillska huset i Gamla Stan, och i montern låg de plötsligt där, små oansenliga bakverk vid namn mumma. Jag blev lite nyfiken, men tänkte att det där kan väl inte vara så roligt, det ser ju mest ut som en uppochnervänd muffins. Men så kom en mycket bestämd kund in och domderade med hög röst att hon ville ha två stora mumma. Det lät nästan akut, och jag frågade lite försynt om mumma liknade sockerkaka eller mazariner. Hon lät nästan förnärmad och berättade att mumma minsann var något helt annat, så mycket godare och bättre än både sockerkaka och mazariner.

Kör i vind, tänkte vi och köpte varsin mumma, men jag var ändå inte övertygad om att det skulle vara så värst speciellt. Håll i hatten! Efter första tuggan var jag helt såld. Kakan var liksom saftig och smörig och underbart kardemummastinn, men samtidigt inte kompakt eller kladdig. Jag drömde till och med om mumman på natten, bara en sådan sak. Vad jag vet finns bara mumma på Grillska Huset, men med tanke på att det är ett av stadsdelens bästa kaféer där vinsten dessutom går till Stadsmissionen så skadar det ju inte att svänga förbi. Receptet är tydligen hemligt.

8 Responses to “Ny bekantskap på bakelsehimlen”

  1. Karin L said

    Trevlig upptäckt!

  2. Mums – den ser ut som en riktig dröm! Måste ila till Grillska nästa gång jag är in kungliga hufvudstaden.

  3. Eva K said

    åh, de där är jättegoda. Grillska har för övrigt stans bästa croissanter enligt mig.

  4. Åh, vad spännande! Jag har svårt att föreställa mig hur de kan smaka.. men enligt din beskrivning låter dem helt unika!

  5. Annika said

    Vi köper fredagsfika från Grillska varje vecka (kontoret ligger några kvarter därifrån) och ibland blir det mumma – som är precis så underbara som du skriver. Yum!

  6. miaohrn said

    Kul att ni också fallit för mumma, Eva och Annika! Måste testa deras croissanter.

  7. Harriet Houghton said

    Jag håller helt med dig. Var på Grillska idag igen och åt för första gången Mumma? Hem direkt för att googla receptet och hittade din sida. Trodde jag skulle få receptet, men nej. Har du frågat om det? Dom är helt magiskt goda.

    • miaohrn said

      Hej Harriet! Första gången jag frågade efter receptet fick jag intrycket att det var hemligt. Nästa gång var de lite mer generösa och berättade att mumma innehåller mandelmassa, smör och ägg och rullas i kardemummasocker efter gräddningen. Lycka till med experimenterandet!

Leave a Reply

