Chokladmacarons

October 31, 2010

I veckan tog jag tillslut mod till mig och testade att göra chokladmacarons. Jag har varit lite orolig att kakaon ska ställa till det och göra macaronsen spruckna och fula. Men, åh så bra det blev, släta, fina och goda macarons! Jag använda helt enkelt grundreceptet men tog 90 gram mandelmjöl istället för 110 gram, och tillsatte 2 msk kakao. Fyllde gjorde jag med mörk chokladtryffel spetsad med lite slattar ur spritskåpet.

17 Responses to “Chokladmacarons”

  1. Vad gott det ser ut, riktigt tjusiga Macarons

  2. Vilka vackra mumsigheter!

  3. Anna said

    Åhhhh, helt ljuvligt fina! Och du gör fortfarande inte den italienska marängen? Kanske ska testa igen imorgon… har ju köpt mandelmjöl nu.

  4. Elena said

    Ojj, vad fina de blev. Och vad goda de ser ut.

  5. Galet snygga. Vill ha.
    Det kanske är Sebastiens vibbar som smittat av sig i lokalen ….?

  6. miaohrn said

    Javisst, Anna, jag använder fortfarande receptet med helt vanlig maräng, inte äggvita. Lycka till!

  7. Emma said

    Toppenfina! Jag som precis funderade på hur mycket mjöl som skulle tas bort för att ersättas av kakao i chokladmacarons, nu fick jag svaret. Dessa ska jag testa!

  8. Karin L said

    Ser så snyggt ut! Recept på tryffeln??

  9. Pia said

    Ser urgoda ut!! En fråga, kan man frysa macarons? Isåfall med eller utan fyllning?

    tack & hej!

  10. miaohrn said

    Karin, här kommer receptet på tryffelfyllningen:
    125 g mörk choklad
    1 dl vispgrädde
    1 tsk honung
    1 klick rumsvarmt smör
    1 msk rom, konjak eller liknande

    Hacka chokladen till tryffeln ganska fint och lägg hacket i en bunke. Koka upp vispgrädden tillsammans med honungen och slå den heta blandningen över chokladhacket. Rör tills chokladen smält och tillsätt smöret. Rör till en jämn och blank massa och tillsätt rommen. Låt tryffeln svalna och tjockna i rumstemperatur i cirka 2 timmar.

    Pia, jag tycker att det funkar fint att frysa macarons, både med och utan fyllning.

  11. Lois och Vargis! said

    Det här måste vi prova!!! Gud va de ser goda ut!!!

  12. Hanna Andrén said

    Jag prövade just ditt recept på macarons med choklad. Det blev så gott och fint 🙂
    Jag använde en sprits med stjärnform på och macaronsen blev lika vackra som stjärnor.

  13. Wilma said

    Hej ! Har gjort dina chokladmacarons några gånger , men dom spricker & blir alltid som platta kladdkakor . Vet du vad jag jag ska ändra på ? Har dock aldrig smakat dom ( äter inte socker ) men enligt min mamma så är dom goda iaf 🙂

Leave a Reply

