Söta presenter

October 24, 2010

Min kompis Mia skämmer bort mig något gräsligt med presenter. Hon reser mycket, och varje gång hon kommer hem har hon med sig något fint till mig. Förra veckan var det karamellfärger från Chile, (“de har ju så mycket giftigare och bättre färger där” sa Mia) och dessförinnan fick jag de här fina Hello Kitty-silikonformarna och överföringsarken från Paris. Jag har bara sett överföringsark för choklad tidigare. De är superenkla att använda och finns att köpa på bland annat Mumsigt och Chokladgallerian, men överföringsark till kakor var något nytt för mig. Jag har inte hunnit testa dem än, men jag tror att det går till så att man lägger arket på plåten, kavlar ut kakdeg ovanpå, stansar ut kakor och gräddar dem. När kakorna sedan svalnat har man sitt mönster under dem. Voilá!

9 Responses to “Söta presenter”

  1. Ann said

    Det var flera år sedan jag bakade småkakor, men nu blev jag sugen på att baka igen. Ett akut habegär drabbade mig! Hmm undrar om enda chansen är en resa till Paris eller om man kan hitta i Sverige?

  2. Vilken rolig pressent. Finns en hel ljungel av kakformar där ute!
    När det gäller karamellfärger behöver man inte åka särskilt långt för att få tag i den “giftiga” varianten. Finns att köpa i t.ex. Danmark =)

  3. vilka roliga presenter, överföringsarket låter spännande , kan ju hoppas att de kommer hit till Sverige så småningom med, vore kul att få baka med dom

  4. frida said

    Vad heter märket på överföringsarken?

  5. miaohrn said

    Frida, märket heter Scrapcooking: http://www.scrapcooking.fr/

  6. Louise said

    Här kommer ett Paris-tips angående om man vill hitta kul köksinredning!
    Geneviève Lethu som ligger på rue de Rennes i 6e arr frestar mig ständigt med fina och roliga saker. Senaste lockelsen är dessa underbara tallrikar med cupcakesmotiv!

    http://www.genevievelethu.com/produits/produit.php?yap_idProfil=1&yap_idOccurence=2654&idPays=1&yap_idLangue=1&FAMA=63&USER=6301&CMAR=&total=77&rang=10&GLHASH=bbf4e672471ded11762440a6d1d7765d

    med tillhörande serveringsfat!

    http://www.genevievelethu.com/produits/produit.php?yap_idProfil=1&yap_idOccurence=2654&idPays=1&yap_idLangue=1&FAMA=63&USER=6302&CMAR=3134&total=2&rang=2&GLHASH=710e889fb982f84c3a2aaedc3e55da79

  7. Lina said

    Åh, sååå söta!!

  8. Alice said

    Hurra för presentköparMia!

  9. Söt blogg!!! Såna där kakformar och överföringsark vill jag oxå ha!😀 Vilken lyckokaka du är! =D

Leave a Reply

