Chokladmakaren

October 21, 2010

Jag har hittils varit dålig på att haka på trenden med jordnära hemmapyssel. Jag bakar inte surdegsbörd, brygger cider, stoppar korv eller styckar stora djur hemma i köket. Men nu har jag kommit på den ultimata grejen för att bräcka alla andra hipsterhemmapysslare – jag ska göra min egen choklad!

Jag köpte en färsk kakaofrukt på chokladfestivalen i söndags, och efter att ha provsmakat och visat den för mina elever visste jag liksom inte vad jag skulle göra med den, tills jag insåg att det självklara är att göra choklad. Jag har inga som helst förhoppningar att det kommer att funka, men jag måste ju ändå testa.

Det första steget är att låta bönorna jäsa. I länder med tropiskt klimat där kakao odlas kommer vad jag förstår jäsningen igång av sig själv, men i Stockholm i oktober är det nog lite knepigare att få fart på det. Jag har därför lagt frukten i ett köksskåp som vi har ett lysrör under. Lysröret gör det ju varmt och gött i skåpet så länge det är igång, så jag hoppas att det ska hjälpa. Sex dagar ska det ta, så runt tisdag nästa vecka borde det vara dags för nästa moment. Redan nu börjar det lukta intressant, och som att något är på gång. Bra eller dåligt är svårt att veta, men hur som helst så pass mycket att min sambo börjar knorra över mitt tvivelaktiga experiment. 

Lyckas jag mot all förmodan att få bönorna att jäsa återstår det bland annat att torka och rosta dem. Därefter ska de förmalas och conchas, vilket jag  är fundersam över hur det ska gå till. Håll tummarna så rapporterar jag hur det fortskrider!

11 Responses to “Chokladmakaren”

  1. Rebeka said

    Coolt att du vågar testa nya saker, förhoppningsvis blir det jättebra! Lycka till!

  2. Elena said

    Så klart du ska, testa göra choklad. Hoppas det blir något ätbart. Rostningen är nog bra för att få bort eventuella ovälkomna bakterier…

  3. Anna said

    Låter ju jättespännande! Lycka till, fram emot att höra hur det går.

  4. Maria said

    Du är för härlig, oslagbar idé! Och det knäcker det flesta andra hemmasysslorna med hästlängder. Kör hårt och ska bli kul att få uppdatering!

  5. Sophia said

    Gud så spännande!!! Hoppas det går vägen =D

  6. Har svårt att tänka mig att den där slibbiga saken på bilden skall bli choklad:P Skall bli kul och se om du lyckas. Hoppas kakaobönorna jäser ordentligt, lycka till!

  7. Vad roligt! Kommer följa allt med spänning! Ha en underbar helg! Kram Daniella – BakeCake

  8. Magdalena said

    Låter spännande! Har själv köpt kakaofrukter på Göteborgs choklad-festival och håller på med samma experiment. Måste dock påpeka, utan att vara negativ, att det krävs 45-50 graders värme för att jäsningsprocessen ska sätta igång! Men det kanske är såpass varmt i skåpet? i såfall har jag inget annat att säga än lycka till =)

  9. annelie said

    VAd spännande!
    Det här projektet ser jag fram emot att följa.

  10. Åsa S said

    Go Mia, go! Väntar ivrigt på resultat. Vilket som helst.

  11. miaohrn said

    Tack för all pepp! Måste dock erkänna att det går sådär… Rapport kommer inom kort.

Leave a Reply

