Festivalyra

October 17, 2010

I helgen var jag för en gångs skull ledig från mina pralinkurser, men istället för att ligga på sofflocket blev det ännu mer choklad och kakor. Lördagmorgonen började med ett event för föräldrar och barn i Kista Galleria, där jag tillsammans med Café Cloud fixat massor av cakepops och scones för att uppmärksamma Monday Morning som kommer att dra igång första måndagen varje månad.

Sen var det bara att cykla iväg till Chokladfestivalen för möte med de andra jurymedlemmarna i Årets Hemmakonditor; Magnus Johansson, Conrad Tyrsén och Josefin Crafoord, och träff med de pirriga deltagarna. Själv var jag lite nervös för mitt framträdande på scenen på söndagmorgonen. Jag bakade kladdkakor, och allt gick som smort förutom att jag ofrivilligt moonade hela publiken från scenen när min kjol korvade upp sig. Nästa gång ska jag ha overall på mig. 

Det hela kändes lite bättre när jag fått tröstäta alla bakverk som de tävlande svängt ihop. Mellan tuggorna passade jag på att peppra Conrad och Magnus med bakningstekniska frågor, och lärde mig bland annat lite nya trix för hur man räddar en skuren tryffel, och att det inte är något fel med att använda äggula och äggvita på dunk.

Vinnare av tävlingen blev Viktoria Buskqvist från Örebro som fick oss på fall med en chokladbakelse serverad med hallongrädde och mandelkrokant.

Äntligen fick jag testa färska kakaobönor. Ser ut som läbbiga aliens, men det vita fruktköttet runt bönorna är riktigt gott och smakar lite som litchie. Själva bönorna är mest bittra vid det här stadiet.

3 Responses to “Festivalyra”

  1. Jessika said

    De där bönorna ser onekligen slabbiga ut! Som har de stoppat in natto i ett bakverk!?
    Jag älskar tryfflar, jag älskar däremot folksamlingar mindre och de (få) år jag har varit i Stockholm vid tiden för chokladfestivalen så har jag alltid fundera att vända i entrén.

    Chokladstatyer är så tjusiga. Det plus att jag sånär dödar för bra champagnetryffel.

  2. Åsa said

    Vi såg dig som sagt på scenen men sen var du puts väck🙂 Men vi ses en annan gång! Andreas var glad att bara få SE dig – “hon som fick mig att sätta igång på allvar” och hade packat med sig fyra fina, nygjorda praliner till dig. Men du får dem en annan gång!

  3. Den där färska kakaobönan såg verkligen “slibbig” ut… Så gott det skulle vara med alla de där pralinerna, måste verkligen ha varit en njutning!

Leave a Reply

