Bomber och granater!

October 14, 2010

Gårdagens glassbombplåtning för Allt om Mat gick finfint. Det såg mörkt ut ett tag när jag trodde att tårtfyrverkeriet skulle sätta eld på fotograf Lina Erikssons nya studio, men vi hade brandsläckaren i beredskap, och allt löste sig på bästa sätt. Tårtfyrverkerier borde man förresten använda oftare för att göra vardagen lite festligare. Varför inte ett tårtfyrverkeri i frukostgröten på måndagmorgonen? Samma sak gäller för glassbomber, de ser ju alltid så grymt imponerande ut, men är ganska lätta att göra. Istället för att enligt filmklyschan sleva i sig glass direkt ur paketet nästa gång man blir dumpad bör man kanske göra det hela lite mer glamouröst och hugga in på en alldeles egen glassbomb. 

Recepten dyker förresten upp i Allt om Mat lagom till nyår, och tårtfyrverkerier – eller isfacklor som det heter – finns att köpa i välsorterade mataffärer och på vissa konditorier.

6 Responses to “Bomber och granater!”

  1. joanna said

    definitivt värt att testa på ett barnkalas🙂
    nu något annat, jag vet att du skriver mycket om macarons(favoriter kanske?) och när jag såg dom här var jag tvungen att tips dig. Titt här http://raspberricupcakes.blogspot.com/2010/10/piggy-macarons.html
    söta va?

  2. miaohrn said

    Men åh, de är ju underbara!

  3. Anna said

    Verkligen söta, Joanna! Får jag fråga en macronfråga…? Har provat ett par gånger nu (två olika recept)och de blir gryniga på ytan, vad gör jag för fel då? Försökte söka runt lite och det verkar som jag blandat för lite, kan det vara så? Annars hör man ju att alla rör för lite så jag är lite rädd för det. Tack för hjälpen på förhand!

  4. Johanna said

    Då kan jag också passa på att slänga in en fråga om macarons, i dom recepten jag har hittat så står det att man ska blanda ut den mixade/malda mandeln med florsocker. Men om jag hittar mandelmjöl, är det samma mängd florsocker som gäller då? Och byter jag bara ut tex 170gr mandel mot 170gr mandelmjöl?
    Tack på förhand🙂

  5. miaohrn said

    Anna, att de blir gryniga på ytan kanske kan bero på att mandelmjölet är lite för grovt. Testa att sikta det genom en lite finmaskigare sil nästa gång, eller sikta det flera gånger.

    Johanna, det är samma mängd mandelmjöl som gäller. Mandelmjöl är samma sak som malen mandel, alltså 100 % mandel.

    Lycka till!

  6. Anna said

    Tack för ditt svar! Siktade det genom en rätt finmaskig tyckte jag… tror jag ska försöka få tag på mandelmjöl kanske.

Leave a Reply

