Sju sorters kakor

September 22, 2010

På en fest förra veckan mötte jag Birgitta Rasmusson, chef för Ica Provkök och småkakornas grande dame. Birgitta har varit ansvarig för de senaste sju upplagorna av den omåttligt populära boken Sju Sorters Kakor. Jag kastade mig över henne med samma iver som en tonårsflicka som just stött på Darin. Sju sorters kakor har sedan första upplagan kom ut 1945 sålt i 3-4 miljoner exemplar, och Birgitta berättade om vilket ramaskri det blir om de försöker stryka något recept ur boken. Hon avslöjade dessutom att hon är lite sugen på att doktorera inom ämnet, och om hur unikt svenskt det är med förmiddags- och eftermiddagsfika.

Själv är jag en ivrig förespråkare av mellis, livet känns alltid så mycket ljusare om man slipper de där blodsockerdalarna före lunch och framåt eftermiddagen. Så glöm inte stoppa i er en bulle eller smörgås när det suger i magen.

Imorrn och på fredag bjussar jag förresten på fika på bokmässan i Göteborg. Imorgon stå jag på kockscenen klockan 14.10, och på fredag klockan 10.10. Hoppas ni tittar förbi!

Leave a Reply

