Dagens chokladdos

September 10, 2010

Igår hjälpte Miriam mig att baka cheesecake, så god blev den! Jag brukar ofta påstå att jag inte är någon stor cheesecake-fantast, men när jag väl har en bit framför mig slinker den ändå ner lätt som en plätt. Extra gott blir det om man ser till att inte grädda kakan för länge, den ska gärna kännas lite lös och dallrig i mitten när man tar ut den ur ugnen, för att sedan få stelna till i kylen. Jag och Miriam kunde inte hålla oss, så vi provsmakade medan den fortfarande var varm, och det var smarrigt det med. Receptet kommer i Allt om Mat om en evighet.

Man brukar skilja mellan isade och bakade cheesecakes, där den isade varianten görs med gelatin och inte behöver gräddas i ugnen. Den bakade varianten innehåller ägg istället för gelatin, och gräddas i ugnen. Vill man göra en supersnabb och enkel cheesecakedessert kan man helt enkelt röra ihop ett paket cream cheese (Philadelphia eller liknande färskost) med lite florsocker och pressad citron. Skeda upp i små koppar och strö krossade Digestive-kex över så är det klart att hugga in.

7 Responses to “Dagens chokladdos”

  1. Jessika said

    Jag har förätit mig på new york style cheesecake. Däremot gör jag rätt många isade varianter nuförtiden. Och det är kul att variera kexbotten.
    Jag gillar snabbgjord tiramisu också. Den riktiga varianten är godare men om man drabbas av akut tiramisu-brist. Krossa savoiardi-kex grovt, gör tiramisu-smet. Varva.

  2. Ser så gott ut, blev himla sugen på cheesecake nu

  3. Charlotte said

    Då får man hålla utkik i Allt om Mat efter din cheesecake! Den ser fantastiskt god ut =)

  4. Bendel said

    Shit, vad den ser god ut!

  5. Miriam said

    Alltså den blev galet god!
    Jag åt den ju dagen efter hemma, med vaniljglass, och då blev det som att det hela bara smälte ihop till en dröm av vanilj och choklad i munnen. Fantastiskt!
    (och då är ju inte jag heller något jättefan av cheescake egentligen)

  6. lena said

    Har receptet kommit ut än?
    Kram
    Lena

Leave a Reply

