En passionerad mataffär

August 25, 2010

Mataffären Daglivs vid Fridhemsplan är en hejdundrande bra affär. De har nästan allt man önskar sig, och i så många färger och former man kan drömma om. Enda smolket i bägaren är att butiken ligger på den fulaste delen av St Eriksgatan, och att den är så stor och folkfylld att det tar en evighet att lokalisera det man letar efter.

Igår fick jag dock lön för mödan när jag släpade mig dit, för jag hittade passionsfruktpuré! Passionsfrukt är ju grymt gott i nästan alla sötsaker och bakverk, men jag brukar ofta undvika att använda det i mina recept eftersom jag inte vill ruinera mina läsare, det kan ju bli dyrt om man behöver många. Om man inte lyckas pricka in ett “tre för tio”-erbjudande. Det fina med passionsfrukt är att det är smakrikt, sött och gott, men ändå har en syra som balanserar söta bakverk. Prova gärna i pannacotta, crème brulé, mörk chokladtryffel eller tillsammans med vit choklad, i mjuka kakor, drinkar eller som fyllning i macarons. Fördelen med passionspuré är dessutom att man slipper passera bort kärnorna, som inte alltid är önskvärda i bakverk, även om de ibland kan ge fin knaprighet. Passionsfruktpurén på Daglivs säljs fryst i förpackningar à 100 g. Det kostar 20 kronor för två förpackningar, och du hittar dem bland frysta bär och glass på nedre våningen. Av samma märke finns även puré av guava, mango och acerola.

När jag ändå var på Daglivs passade jag på att köpa Lantliv Mat & Vin som plötsligt seglat upp på mattidningshimlen och blivit min absoluta favorit. Så himla fin är den! Finns överallt där tidningar säljs, inte bara på Daglivs.

3 Responses to “En passionerad mataffär”

  1. Limpan said

    Åh sweetie!
    Tack tack tack, jag blir helt rörd alltså!
    L.

  2. Helena said

    Hejhej,

    De där små frysta kuddarna med fruktpuré (visst är det dem du menar?) är verkligen suveräna. Och numera finns de hos de flesta större mataffärer har jag märkt, i alla fall inom tullarna här i Stockholm. Jag har shoppat dem bl.a. på Vi i Fältöversten och på NK:s sk saluhall, d v s ICA.

    Helena

  3. Henrik Allberg said

    Fantastiskt att du hittade passionspurén =) Nu har jag också hittat den =)

Leave a Reply

