Bakande britter

August 22, 2010

Jag har i min enfald länge trott att England oförskyllt har uselt rykte när det gäller landets matkultur, och att de ryckt upp sig betydligt de senaste åren. Man får lätt det intrycket av Rick Stein, Jamie Oliver, Nigella, Delia, Heston och alla schyssta korgar och fina mattidningar som finns. Oj, vad fel jag hade! Efter att ha spenderat förra veckan på semesterresa runt Somerset insåg jag snabbt att den goda maten förvisso existerar, men att i många hålor på landsbygden är de enda tillagningssätten fortfarande mikro eller fritös. Trots detta är de ena hejare på att baka! Var vi än kom bjöds det på underbara scones, flapjacks (som power bars eller avlånga havrekakor), brownies, cupcakes, tiffin (liknar radiokaka), fruktkakor, shortbread (som mördegskakor) och smulpajer. Så gott alltihopa!

3 Responses to “Bakande britter”

  1. Jag bor i England just nu och ja… den ENGELSKA maten är inte någon höjdare men det finns gott om utlänska alternativ. Nationalrätten är ju trots allt curry!😛

    Men baka kan dem! Tea time gillar ju alla, speciellt jag själv. Jag gillar också ett cupcakebageri (FANCIE) som finns i min stad, kolla in, tror du kommer gilla dem också! De har en skön stil.

    http://www.fancie.co.uk/

  2. miaohrn said

    Oh la la, Fancie ser ju toppen ut! Hoppas jag har vägarna förbi Sheffield snart.

  3. ToveB said

    Hehe, ja, man förstår lätt Jamie Olivers desperation… Men visst är bakningen deras forte! Tänk en härligt kryddig täckt äppelpaj i höstmörkret…mums!

Leave a Reply

