Matnytt

August 9, 2010

 

Kvarteren kring St Eriksplan i Stockholm håller på att bli ett riktigt mecka för läckergommar. 19 augusti öppnar matbutiken Cajsa Warg en ny filial på St Eriksplan 2, och som sambos kommer de att ha Chokladfabriken. Bara några indianhopp därifrån på St Eriksgatan 83 öppnar Cupcake Sthlm 16 augusti. Att det fram till nu har varit så svårt att hitta cupcakes i Stockholm trots att de har varit poppis i åratal är ett mysterium. Men nu blir det bättring!

Förutom nykomligarna finns i krokarna sedan tidigare grymma delikatessaffären Vasastans Ost, brödbutiken Fabrique, konditoriet Xoko och finfina kaffeställena Cocovaja, Kaffeverket och Mellqvist Kaffebar.

Här på Söder glädjer jag mig åt att bistron Brofästet har smygöppnat alldeles intill Matlabbet på Hornstulls Strand 13.

Förlåt alla utomsocknes att jag skriver så mycket om Stockholm. Jag tycker ju bara så mycket om den här stan!

5 Responses to “Matnytt”

  1. Annelie said

    Vad roligt med cupcakes sthlm. Dit ska jag definitivt gå nästa gång jag åker in till stan!
    Tack för tipset!!

    Gjorde din klassiska kladdkaka från boken “KLaddkakor” fredags. Jag måste säga att det var den godaste kladdkaka jag ätit!! http://imittkok.se/?p=1419

  2. Emma said

    Ja, det är faktiskt väldigt konstigt att cupcakes inte har dykt upp på fler ställen. Får nog bli en sväng förbi där i höst!

    Skulle behöva ett litet råd (hoppas att det är okej att fråga). Gjorde precis dina macarons, följde receptet till punkt och pricka. Allt såg toppen ut till jag skulle ta av dem från plåten, vilket var näst intill omöjligt. Har fått en “luftficka” mellan botten och tak, så de går knappt att röra utan att de rasar sönder. Någon idé om vad som kan ha gått snett?

  3. miaohrn said

    Använde du malda nötter, inte mixade? Om man mixar dem i matberedare har jag märkt att toppen lätt flyger av, men annars vet jag inte vad det kan bero på.

    • Emma said

      Jo, jag malde mandeln, men tyckte ändå inte att den blev speciellt fin. Testade i alla fall att göra nya idag och det blev bättre. Tack för hjälpen och ett bra recept!

Leave a Reply

