Hoppla!

July 28, 2010

Häromdagen när jag bakade frukt- och nötbröd glömde jag helt bort skillnaden mellan en modern teflonform och en äldre plåtform. Jag tog ut bröden samtidigt, vilket resulterade i att brödet bakat i teflonformen var perfekt gräddat med gyllenbrun skorpa, medan limpan bakad i plåtformen inte var färdigt på långa vägar, utan bara sjönk ihop. Så kan det gå! Men båda bröden blev faktiskt ganska goda ändå.

Skillnaden beror vad jag vet på att teflonet överför värmen mycket mer effektivt till brödet än vad plåtformen gör. Så nostalgikern som vill hänga kvar vid sin gamla form kan mycket väl göra det, men bör tänka på att gräddningstiden kanske behöver förlängas om man använder ett nytt recept. Och vise versa kan teflonanvändaren förkorta gräddningstiden om det är ett gammalt recept som används.

5 Responses to “Hoppla!”

  1. Båthuspernilla said

    Det lär ju även bero på om den gamla formen är en aluminumform eller en bleckplåtsform. De har ju väsentligt olika värmeöverföringsegenskaper.

    Sen inställer sig ju frågan – hur blir det med silkonformarna då? Vilken blir värmeöverföringen genom dem?
    /Ingenjörn.

  2. örjan said

    Är det tack vare teflonet?
    Jag skulle snarare gissa att den svarta ytterbeläggningen har större betydelse.

  3. miaohrn said

    Aha, det kan du mycket väl ha rätt i, Örjan.

    Bra fråga angående silikonformar, Pernilla. Jag kan tycka att de inte ger en lika fin och god yta, men jag är osäker på värmeöverföringsegenskaperna när det gäller att få brödet genombakat.

  4. Alice said

    Mamma hävdar också att det har att göra med teflonformens mörka färg, så jag är benägen att hålla med Örjan. Kanske är lite kolumn a och lite från kolumn b?

  5. Malin said

    Tacka vet jag ugnstermometern. 🙂 Den borde väl funka oavsett vilken form man använder…

Leave a Reply

