En loppiskantad väg

July 17, 2010

I min idealvärld är alla landsvägar kantade av gårdsbutiker, självplockar, kaféer och loppisar. Trist nog är det sällan så, men förra helgen på väg till en födelsedagsfest i Tällberg upptäckte jag att väg 70 från Enköping är en riktig guldgruva för en lumpletare och kaffemoster som jag.

Några av höjdpunkterna var Lantik, Karlfeldtsgården i Karlbo och Sala Silvergruva med stor loppis och värdshus med fin trädgård. Dock även med ytterst förvirrad personal, vilket ledde till att vi fick vänta en timme på maten.

I Djurmo hittade vi söta Café Solstugan i ett rött hus med vita knutar. Hembakade kakor, smörgåsar med hästkött (mitt favoritpålägg, även om många tycker att det är sjaskigt mot pållarna) och kaffe serverat i porslinskanna avnjuts bland fruktträden i trädgården. 

Ska ni till Tällberg rekommenderar jag förresten varmt Green Hotel. Lyxigt och charmigt med pool, god mat, fantastisk utsikt över Siljan och skön pensionatstämning. Nere vid hotell Klockargården kunde vi dessutom spana in tunnbrödsbakning, och uppe på Holens Kaffestuga åt jag lokalt producerad Dalkulla Glass. Som förvisso mest smakade essenser, men jag tror att de hembakade kakorna är desto bättre.

9 Responses to “En loppiskantad väg”

  1. Jessika said

    Strunt i flaskorna! Jag vill ha lådan de står i!

  2. Emmy said

    Det är så roligt med loppis. Vilka gamla fina saker man kan fynda.

  3. Marre said

    Så är det runt Siljan på sommaren: fullt med loppisar och väldigt turistvänligt😛

  4. Åsa said

    nu blev jag super sugen på att åka till Dalarna..vilka underbara miljöer du bjöd på med dina bilder :)tack!!
    häslningar Åsa

  5. How charming! Love those vintage teacups.🙂 I only wish we had enough time to hang out last time we were in Sweden. Miss you Mia! xo

  6. miaohrn said

    It had been lovely to see more of you when you visited Hana, but I hope you’ll come soon again so I can show you all my favourite places! xxx

  7. Bendel said

    Vad roligt att du gillar och uppmärksammar Karlfeldtsgården, mina gamla hemtrakter! Har vänner som bor bredvid och direkt är släkt med den gamla skalden.

  8. Charlotte said

    De vita kopparna med blå blommor är ju helt underbara!!!

  9. åååh, wow.. ser underbart ut! Hoppas du har en finfinsommar!

Leave a Reply

