En kaka på vift i världen

July 4, 2010

Jag har aldrig varit i Australien, och i min föreställning är det långt, långt bort och exotiskt men samtidigt lite hemtrevligt brittiskt.

Därför kändes det så fascinerande när jag fick ett mejl från svensk-australiensiska Carrie Söderberg, som berättade att hon älskade min bok Mitt eget kafé och hade bjudit på lavendelkakan på jobbets afternoon tea. Bara en sådan sak, att de har afternoon tea på jobbet istället för svenskt fredagsfika! Kollegorna hade blivit eld och lågor över kakan, och en av tjejorna bad Carrie baka kakan till sitt bröllop. Så roligt, en av mina kakor som bröllopstårta i Australien!

Fast i sanningens namn har jag fått receptet från kallskänkan Annika Haker som jobbade på fina fiket Sturehofs Slott, och hemligheten bakom kakan tror jag delvis ligger i att smeten innehåller både smör och grädde. Riktigt fett och gott alltså, och med en ljuvlig doft av lavendel. Receptet hittar du under receptfliken.

Sturehofs Slott är förresten ett härligt utflyktsmål med kafé, krukmakeri, antikhandel och brygga.

Den fina bilden har Stellan Herner fotat, och receptet har tidigare publicerats i min och Claes Karlssons bok Sockerkakor samt i min bok Mitt eget kafé.

7 Responses to “En kaka på vift i världen”

  1. Karin said

    Hej, bakade en god kladdkaka idag!
    Recept o bild finns i min blogg, kram Karin

  2. Maria said

    Jaaa! Vi åt carbonara i helgen med äggula och så står man där med mängder av äggvitor och vet inte vad man ska göra med dem. Maränger och silverkaka kan ju bli trist i längden. Men den här ska ha fyra äggvitor i sig och barnen ääälskar lavendel. Tack! *kastar slängpuss*

  3. Maria said

    Förresten – har du fler roliga recept med äggvita? 🙂

  4. Maria said

    Bakad! Jag svängde ihop den igår och jag kan berätta att den blev hemskt god även med havregrädde och mjölkfritt margarin. Hela familjen mumsade. En ny favorit!

    Se http://ingenrotmos.blogspot.com/2010/07/lavendelsockerkaka.html

    /M

  5. miaohrn said

    Vad kul att du bakade lavendelkakan, Maria! Ett annat tips på recept med äggvita är macarons, om du vill ge dig på lite pyssel. Eller tebröd, biskvier och kokosskumrutor. En del nötsmåkakor innehåller också äggvitor. Lycka till!

    • Maria said

      Vi är lite kringskurna av att vi är en allergifamilj. Mjölkprodukter går ofta bra att ersätta – men nötter och mandel är inte lika enkelt att ta sig runt. Det går liksom inte lika bra med selleri *s*. Men jag är lycklig över lavendelkakan jag.

      Och så vill jag berätta att jag citerat dig från din krönika i magasinet Baka på min blogg. Du har sååå rätt i att en del kockar inte kan skriva recept (*hostar* Hedh *hostar*) vilket gör att man känner sig dum och hopplös när man inte fattar alla de underförstådda självklarheterna som de utgår från att man fattar själv.

  6. Anna said

    Haha, så roligt! Hon är från Arvidsjaur precis som jag och har bott bara några hus från mitt =)

Leave a Reply

