Loppislycka

June 13, 2010

En liten notis i DN annonserade att det skulle ställas till med loppis i en stuga från 1909 i Saltsjö-Boo igår. Hela klabbet skulle bort, och jag vågade inte hoppas att något skulle vara kvar när vi dök upp ett par timmar efter starttiden. Men vilken guldgruva! Köket var orört sedan 1970-talet och supersnyggt med ärtigt orangea skåpluckor och hjärtmönstrade kantband. 

Vi fyndade snygga lampor, en Kockums-kastrull och lite annat smått och gott, men bäst av allt var att det ett stenkast bort fanns en snarlik men ännu större loppis. I ett överflöd av pryttlar hittade jag en Mazetti-burk av den modell som jag letat efter i åratal, och som brukar kosta skjortan inne i stan. Dessutom var den proppfull med gamla kakböcker och handskrivna recept. En riktig skattkista! Snygga bestick, koppar och hinkar fyndade jag också, samt en liten makapär som på ett mycket fiffigt sätt ska stansa ut småkakor.

Efter allt fyndande stärkte vi oss med fika på allra finaste Boo Trädgård. Ska du bara göra en enda utflykt i sommar tycker jag nästan att du borde välja Boo Trädgård. Här finns ekologiskt kafé, liten butik och handelsträdgård.

Regniga dagar sitter man bra inne i växthuset, och vackra dagar kan man njuta i skuggan under de knotiga äppelträden med utsikt över havet. Här finns dessutom strandbad och fina promenadstråk, och nästa lördag ställer de till med vintagemarknad. 

2 Responses to “Loppislycka”

  1. Sanna said

    Hej! Oh, vad jag gillar din finfina blogg! Det är lycka att få sätta sig ner och läsa och se på bilderna! jag klurar på vilket ställe som loppisen var på? Vi skall på semester i sommar i trakterna runt stockholm och jag skulle älska att komma dit!

  2. miaohrn said

    Vad glad jag blir att du gillar bloggen, Sanna, tack! Tyvärr var loppisarna engångsföreteelser hos privatpersoner, och egentligen är Stockholm ett ganska dåligt ställe at gå på loppis på. Allt är så dyrt! Dock har Rosenhill på Ekerö och Siggesta gård bakluckeloppisar som jag tror kan vara ganska bra, men de har nog stängt under sommaren. Men håll utkik i DNs annonser på torsdagar eller fredagar efter helgens loppisar. Lycka till, hoppas du fyndar!

Leave a Reply

