Morgonstund med tårta i mun

June 9, 2010

“Nej, nu måste jag gå och lägga mig, jag ska ju orka upp tidigt imorgon och äta tårta”. Den absurda repliken levererade jag igår vid läggdags, för imorse satt jag i Radio Stockholms provsmakar-panel av Folkets Bröllopstårta. Folkets Bröllopstårta har komponerats av en radda välrenomerade konditorer på uppdrag av branschorganisationen Sveriges Bagare och konditorer. Tanken är väl god – en del av förtjänsten går till välgörenhet – men kvaliteten och genomförandet varierar stort mellan konditorierna. Ica Maxis variant hade till exempel inte många likheter med den välgjorda tårtan från Tösse. Tårtan från Thelins var söt som en sommardag med liten tyllkjol och tjusig pikering, men smakade desto tråkigare.

Kul var det i alla fall att morgonfika i solen på fina Kafé Kajak tillsammans med resten av panelen; matbloggaren Yasemin Celebi, konditorn Sébastien Boudet och programledaren Åsa Maj Jonzon. Här kan du lyssna.

3 Responses to “Morgonstund med tårta i mun”

  1. Elin said

    Har funderat lite på det där, sen vi började göra folkets tårta på praktiken, alla ingridienser var super goda ihop men sammansatt blev jag inte särskillt imponerad av den varianten vi gjorde på min praktik, jordgubbskompotten var däremot gudomlig🙂

  2. kia said

    Det håller jag med om, särskilt att jordgubbskompotten är underbart god!
    Lustigt också att tårtor kan variera i smak och kvalitet, och ändå till utseendet se så likadana ut.
    Nästa vecka ska jag förresten till sthlm två dagar. Det blir nog lite knapert med tid till att strosa runt, jag är väldigt sugen på att besöka massa mysiga och fina konditorier och caféer men tiden är nog rätt knapp. Mia, två – tre ställen, vad bör jag besöka?🙂 /kia

  3. miaohrn said

    Kia, hoppas jag inte är för sen med att svara. Om du hinner besöka tre konditorier tycker jag att du borde sikta på Petite France, Vetekatten (klassiskt men utmärkt) och kanske Xoko. Hoppas du får det toppen här i Stockholm!

Leave a Reply

