Sommarjobb

June 3, 2010

Att boka in utomhusfotograferingar är alltid smått magsårsframkallande, men igår lyckades vi pricka in en strålande vacker dag för tårtfotografering för Aftonbladet. Vi fick hålla till i min snälla kompis Rasmus trädgård komplett med damm, japanska träd och figurklippta buskar. Allt gick som en dans, bortsett från att fotografen Sara Ringström blev loppbiten. Jag fick årets första myggbett, men det kändes mest somrigt.

För första gången vågade jag mig på att dekorera en tårta med egengjorda sockerblommor. Så roligt att testa! Själv är jag ganska stolt, men i experternas ögon ser det säkert ut som ett dagisbarns alster. 

9 Responses to “Sommarjobb”

  1. Zoffan said

    Jag tycker sockerblommorna blev jättefina! Dagisbarns alster, ja, du är rolig du.🙂

  2. Nina said

    Hej!
    Jättefina sockerblommor! Jag ville bara säga att jag har några av dina böcker och de är väldigt inspirerande. Min syster och jag har en matblogg på http://www.systrarnayster.blogg.se välkommen och kika in om du har tid.
    Hälsningar Nina

  3. Åsa said

    Jag är imponerad av sockerblommorna!!!

    Själv har jag köpt ett gäng böcker för att börja med det… men det stannade därvid. Kanske en annan dag…🙂

  4. miaohrn said

    Vad gulliga ni är, tack! Och vilken härlig blogg, Nina.

  5. Anneli said

    Vilka vackra sockerblommor! Vilka redskap har du använt för att tillverka dem? Jag skulle också vilja testa att göra pastelliga, söta små blommor, men jag har inte kommit längre än till en tanke ännu… Har du tips på inspirerande böcker/bloggar om hur man gör?

  6. Cissi said

    Hur fina blommor som helst! =) Hörde att du bakat en av tårtorna på Toves och Markus bröllop; var det den med en choklad…..grej(?) på?/cissi

  7. miaohrn said

    Anneli, jag använde en sådan här utstickare: http://www.tartdecor.se/product.asp?product=3575 och en sådan här kavel me platta: http://www.tartdecor.se/product.asp?product=3917
    För övrigt tog jag vad jag råkade hitta i kökslådorna. För att tunna ut blombladen använde jag ett litet majskolvsbestick och som underlag hade jag en disktrasa med bakplåtspapper över. För att forma rosorna la jag dem i en äggkartong. Man tar vad man har : ) Och mycket till inspirerande böcker och bloggar har jag inte hunnit leta upp, men söcker du på “sugar flowers” på Youtube tror jag att du kan hitta en del pedagogiska videos. Lycka till!

    Tack Cissi, vad gullig du är! Japp, jag hade bakat tårtan med chokladcylinder/ nätdekor. En jordgubbsmoussetårta med mandelbotten och fyllning av rabarberpannacotta var det. Vad kul att träffa dig och Mingo!

  8. Ida said

    Vilken söt tårta! Blommorna är jättefina och jag tycker den rosa färgen på marsipanen/sugarpasten är underbar!

  9. miaohrn said

    Tack Ida! Och vilken fin blogg du har, jag älskar glasspinnetårtan.

Leave a Reply

