Gaskalas

May 27, 2010

Idag var det fullproppat i köket på Matlabbet, och jag hade lite hemlängtan, så jag passade på att testa gasugnen i vår nya lägenhet. Jag har tidigare bara vågat mig på att baka scones (med lyckats resultat) och idag var det dags för kladdkaka med vit choklad. Det funkade ganska bra, men jag tror att kakan blev lite bränd undertill. Fast jag har inte vågat titta efter än… Kom gärna med tips om det är någon som har koll på kakbakning i gasugn!

Av kakan ska jag stansa ut små bakelser och toppa med färska hallon och lite annat gott för att skapa en mors dags-bakelse till Josefin Crafoords ära. Lite nervöst är det, för Josefin är själv en hejare på att baka och brukar oftast såga mina kakor. Åtminstone när vi ses i ottan, jag tror att hon har lite dåligt morgonhumör, för en gång sågs vi på kvällen och då var hon snäll som ett litet lamm.

Jag och bakelsen dyker upp på The Voice imorgon klockan 8.30, så ratta in 105,9 eller titta på Kanal 5.

4 Responses to “Gaskalas”

  1. Jag hade en liten fika hemma där jag serverade din mintcocosfudge och den gick hem.

  2. miaohrn said

    Vad kul, Anna!

  3. Erika said

    Efter att lite hastigt och lustigt flyttat till USA, gasugnens förlovade land, har jag fått testa på denna tingest en del…att inte baka alls är ju naturligtvis inget alternativ.🙂

    Det jag har lyckats luska ut är att alltid grädda bakverken i mitten av ugnen i och med att det bara är undervärme. På nedersta gallret (det är oftast två i amerikanska ugnar) har jag satt en plåt som inte täcker hela ytan utan värmen kan cirkulera runt plåten, men kakan skyddas mot den direkta värmen underifrån. Å så läste jag någonstans att man ska sänka värmen med 25 grader farenheit (vad som är lämpligt i celsius får man nog testa sig fram till) så det har jag kört på och än så länge har jag inte bränt vare sig mat eller bakverk.🙂

  4. miaohrn said

    Stort tack för gasugnstipsen, Erika!

Leave a Reply

