Sockersött

May 9, 2010

I tisdags fick även jag gå på vidareutbildning på min egen kurs på Culinar. Jag lejde Ninna, en av eleverna som är duktig på att jobba med flower paste, att visa oss hur det går till. Pilligt som tusan, men fint blir det. Vi hann även med lite petit fourer, macarons och marshmallows. 

Prylar till att göra sockerblommor och tårtdekor finns att köpa på bland annat Kakburken, Tårtdecor och Cake & Design. Lyckligt lottade göteborgare har dessutom Engelska Tårthuset mitt i Linnéstan, och stockholmare kan hitta en del tårtprylar på The English shop.

6 Responses to “Sockersött”

  1. Linda said

    Hej!
    Måste fråga dig som verkar så duktig på macarons om du kan förklara mina problem?🙂
    Jag gör macarons med italiensk maräng. Har kommit på att dom blir bäst när dom får vila ca 1 timme på plåt innan gräddning. En gång fick jag en luftficka mellan fot och skal om du förstår. Det har jag fått för mig berodde på att det var för luftig smet? När jag rör ganska mycket blir dom bra. Däremot har det nu börjat hända lite då och då att foten blir sned. Alltså dom reser sig ojämt. Beror det på överrörning? Vad tror du?
    Jag har kollat in många olika recept och videor på Youtube. I alla recept står det att man ska röra så försiktigt medan alla på youtube riktigt trycker ut luften ur smeten. Vad är rätt?
    Sen ett annat problem jag upplevde idag. Skulle ha röda och svarta macarons. Dom blev superfina i färgerna men jag fick ju använda ganska mycket färg.
    Gjorde även blå där jag använde lagom med färg (pastafärg). Efter 1 timme så gräddade jag dom röda. Alla sprack. Då lät jag dom blå och svarta stå och torka på sig ett par timmar till för jag kände att i alla fall dom svarta var inte helt torr på ytan. När jag gräddar blir dom blå alldeles spröda i skalet. Torkat för länge? Dom svarta blir nästan lika spröda men som lite ogräddade så dom fastnar i bakpappret. Dock sprack varken blå eller svart. Svårt att veta vad som gick fel kanske. Men försök dig gärna på en gissning🙂 Kan det ha berott på att det var ganska mycket pastafärg? Hur får man röda och svarta macarons att bli bra. Pulverfärg?
    Många frågor. Hoppas du har tid att svara.
    Mvh Linda

    • miaohrn said

      Förlåt att jag varit så långsam på att svara. Använder du mandelmjöl, inte mixad mandel? De problemen du beskriver har jag upplevt när jag har gjort macarons med mixad mandel, så det bästa är att använda malen mandel istället.

      När det gäller omrörningen så är det bra att röra ganska mycket, annars brukar kakorna kunna spricka.

      När det gäller pasta- och pulverfärg har jag dålig koll, jag brukar använda vanliga hushållsfärger. Lycka till!

  2. Camilla said

    Mmmm…vilken underbar sida, tack för att du delar med dig av recepten. Nu skall här bakas imorgon, har ett 40-årskalas att fira i helgen….det är visst mitt eget🙂
    Camilla

  3. Fina! Jag har också vågat mig på att göra Macarons nu, de finns på hemsidan😉
    Känner mig glad i hågen att ha klarat av dem, hahaha.

    Fin sida!!!

  4. Linda said

    Tack för svar! Jag använder färdigköpt mandelmjöl. Det står på förpackningen mandelpulver. Det är väldigt finmalet. Är spansk mandel som köpts genom Servera och kommer från Werners gourmetservice står det på förp.
    Har använt det alla ggr utom första gången jag gjorde macarons med både bra och då som beskrivet mindre bra resultat så det känns inte som det är mandeln det är fel på. Har börjat fundera på om det kan vara nått med äggen också. Färska – äldre ägg?
    Det är synd att det är så svårt att få ett konsekvent resultat på dessa små godsaker trots att man tycker man gör exakt lika varje gång.

Leave a Reply

