Flyttstök

April 19, 2010

Jag älskar mattidningar, och varje gång jag råkar befinna mig utomlands köper jag med mig så många tidningar jag orkar bära. Även om jag inte kan språket brukar jag fatta ganska mycket när det gäller mat. Vill man så kan man, och det finns ju alltid bilder att kolla på. När vi var i Paris i vintras köpte jag på mig en bunt tidningar, men i samma veva som vi kom hem flyttade vi, så resväskan med de olästa tidningarna packades helt enkelt upp rakt ner i en flyttlåda. När alla flyttlådor var uppackade syntes dock fortfarande inte ett spår av tidningarna. Jag vände förgäves upp och ner på hela vinden, och kikade i varje bokhylla och vrå. Men så igår letade jag efter ett våffelrecept, och där i kökskåpet stog de på rad, sprillans nya och ännu inplastade. Magnifique! Det enda smolket i bägaren är att det känns lite passé att läsa om värmande vintermat när jag är mer sugen på vårprimörer, men det kan jag leva med.  

Jämfört med svenska mattidningar verkar mycket fokus ligga på kött och anklever. Nästa varje recept börjar med “1,5 kg de rôti de porc”, eller “1 gros lobe de fois gras de canard”, men även dessert- och kakrecepten är fler än i svenska matidningar. Dock förvånar det mig alltid hur få recept det finns på matbröd i utländska tidningar, det verkar knappt som att man bakar sitt eget bröd överhuvudtaget. Kanske en oexploaterad marknad för surdegsprofeter som Martin Johansson…

I snygga tidningen Délices läser jag om konditorn Richard Sève som förutom praliner och allsköns söta bakverk även tillverkar salta macarons med smaker som anklever, karljohansvamp och gorgonzola. Jag är lätt skeptisk, men tillsammans med ett glas champagne skulle jag nog kunna skölja ner några stycken.

Andra snygga, utländska mattidningar som brukar finnas i välsorterade svenska tidningsbutiker är australiensiska Donna Hay och brittiska Olive och Delicious. Eftersom Donna bor på andra sidan jordklotet blir det dock lite snurrigt med säsongerna. Till julen är det strandpartaj som gäller, och nu laddar hon med comfort food som chokladkakor och värmande grytor inför höstrusket.

7 Responses to “Flyttstök”

  1. Jenny said

    I Frankrike finns det väl ett bageri på varje hörna så man kanske kan tänka sig att det inte är lika vanligt att baka bröd hemma.

  2. Lina said

    Hej! Jag har sökt på din blogg efter ett recept på macarons, och jag har hittat inlägg där det står att det ska finnas men inte finns?

  3. Hej, boende sedan manga ar i Frankrike köper jag “saveurs” regelbundet… den tycker jag speciellt mycket om. Men Fransk bröd… den har jag fatt nog med. Sa nu bakar jag eget med surdeg… och svenska recept !

  4. miaohrn said

    Lina, klicka på “Recept” här ovanför så hittar du macaronreceptet.

  5. Jessika said

    Jag brukar försöka få tag i tyska matlagningstidningar främst med inriktning på bakning (jag kan tyska, däremot noll franska). Sedan inträffar äventyret med att försöka få fatt på ingredienser men eter & essencefabriken är fantastiskt. Oblatblad och angelika, livet blev genast enklare!

  6. örjan said

    Brödbakning Holland.
    Min Amsterdamboende broder kan i normalbutiken bara hitta vete- och dinkelmjöl.
    Kanske tecken på hur vanligt hembakning är där?

  7. miaohrn said

    Aha, vilket bra tips att det finns oblat på Essencefabriken, Jessica! Har länge undrat var man får tag på det.

    Synd med den holländska mjölbristen, Örjan.

Leave a Reply

