Macaronskolan

April 12, 2010

Premiären av min macaronkurs på Medborgarskolan i lördags gick bra. Det var så kul att få gotta ner sig i macaronnörderi i timmar och riktigt bena ut alla detaljer för att få dem perfekta. Alla kanske inte blev helt fulländade, men det är ju alltid lite knepigt att lyckas i ett nytt kök och med begränsat med tid. Denna gång kom tio supergulliga tjejor, men till nästa kurstillfälle ryktas det att hela tre killar har anmält sig.

Något vi kom fram till är att det faktiskt är viktigt att låta kakorna torka när man har spritsat ut dem på plåten innan man gräddar dem. Jag brukar alltid låta dem stå någon timme eller så i rumstemperatur för att vara på den säkra sidan, men har ändå trott att det kanske inte är så viktigt och att det funkar med kortare tid. På kursen såg vi dock tydligt att om man satte in plåten i ugnen efter 30 minuter så var risken stor att kakorna sprack, men att plåten som sattes in därefter blev mycket finare trots att det var samma smet.

Macaronerna på bilden ovan gjorde jag på rostade, skalade hasselnötter som jag malde, och jag var lite orolig att det dels skulle kunna bli problem eftersom det var hasselnötter istället för mandlar, och dels att de var rostade. Men det gick som en dans, de bev nästan snyggare än vanligt! Som fyllning gjorde jag en mörk chokladtryffel smaksatt med päronkonjak.

Det finns ju förresten muséeum för allt, och macaronen är inget undantag, i franska Montmorillon ligger Musée du Macaron, sväng förbi om du är i krokarna.

5 Responses to “Macaronskolan”

  1. Heidi said

    Å, till macaron museet måste jag!
    Ser ut och låter som att ni hade en rolig kurs!

    Ha en fin kväll!

    //Heidi

  2. pannanochpennan said

    Åh, jag ska anmäla mig när jag har råd. (Inte för att det är dyrt, men är man student så är man…) Hade så kul på pralinkursen i höstas!

    Det låter gott med hasselnötter istället för mandlar, ska testa det!

  3. Emma said

    Innan jag började följa ditt macaronbloggande hade jag inte ens övervägt tanken att baka macaroner. Och nu förstår jag inte hur jag skall kunna låta bli! De där på hasselnötsbas låter hur goda som helst…

  4. Hedvig said

    Hej Mia!
    Vad kul att kursen blev lyckad, hade anmält och betalat för mig men var tvungen att jobba på Nytorget, min vikarie sjukskrev sig tyvärr. Hoppas träffa på dig snart igen. Bageriet på Nytorget har blivit för litet så jag öppnar eget i Årsta berg du är varmt välkommen förbi från ngn gång i början på maj.
    Kram Hedvig

  5. miaohrn said

    Men attans då Hedvig att du var tvungen att jobba! Men jag tror inte du ska ha några problem med att bemästra macaronsen på egen hand. Klickar du på “macarons” längst ner på sidan kan du följa mina snedsteg, bryderier och framgångar.

    Men åh vad roligt att du ska öppna eget, grattis! Längtar tills början av maj, jag kommer rusandes på bumsen. Lycka till!

Leave a Reply

