Det våras för den snälla chokladen

April 9, 2010

När jag gick in på Kahls i Kista Galleria igår upptäckte jag att de har ett ganska stort sortiment av choklad i allmänhet, och rättvisemärkt choklad i synnerhet, och sådant måste ju alltid uppmuntras. Dessutom var tjejen i butiken engagerad och kunnig och rekommenderade deras olika krav- och rättvisemärkta produkter. Hon propagerade även för choklad utan sojalecitin, vilket jag inte riktigt förstått grejen med. Sojalecitin fungerar som ett emulgeringsmedel vilket förbättrar chokladens konsistens, men många Hemliga Kocken-anhängare vill ju ha så korta ingredienslistor som möjligt och vissa motsätter sig sojalecitin på grund av att bönorna allt som oftast är genmodifierade. Kahls-tjejen berättade även att man använder bensin (bensindrivna aggregat antar jag) för att utvinna lecitinet ur sojabönan. Mer om det hela kan ni läsa på bloggen Ekologisk choklad, men själv tänker jag åtminstone fortsätta använda choklad med lecitin till praliner och bakning eftersom det kan vara svårare att temperera och göra tryfflar med choklad utan. Vad jag förstår separerar chokladen lättare när den inte innehåller något emulgeringsmedel.  Jag kan hur som helst rapportera att den ekologiska, rättvisa och lecitinfria chokladen från Montezuma’s är supergod!

7 Responses to “Det våras för den snälla chokladen”

  1. Jessika said

    åh choklad med butterscotch!
    Jag köper chokladbitar/chips/droppar från t ex chokladfabriken för bakning och sånt. enklast att använda. Jag har så varma händer att det är krångligt med att hacka för hand.
    Jag ogillar GMO, vi får se var vi hamnar med lecithinet.

  2. Bakfia said

    vet du om chokladen säljes någon annanstans?

  3. Kan vara bra för soja-allergiker också. Själv använder jag ju schampo och grejer med soja-lecitin men Lush är ju en nogräknad kedja så jag litar på dem. Själv gillar jag chokladen Aware som finns på Hemköp-god som tusan.

  4. miaohrn said

    Tack för tipsen!

    Bakfia, jag har tyvärr inte sett Montezumas någon annanstans i Sverige, men det finns ju Kahls-butiker på många ställen, och de kanske har.

    Jessica, på http://www.chokladshopen.se kan du köpa rejäla säckar med chokladpellets till bra pris. Dock inte rättvisemärkt. Kolla under “För professionella”.

  5. Tyvärr är det inte besindrivna aggregat som du tänker, utan extraktionsbensin (hexan) som används för att dra ur olja. Alltså, man mal sojabönorna och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Då återfinns en del av sojan i vattnet som skiktar sig mot bensinen. Sedan försöker man driva av bensinen genom upphettning. Men just sojalecitin är värmekänsligt och tål ingen värmebehandling, så denna sojaprodukt kan innehålla höga bensinhalter.

    Låter gott, va?🙂

  6. miaohrn said

    Nämen fy vad läbbigt! Tack för att du förtydligade, Maria, jag undrade just hur det där gick till.

  7. Martin Lantz said

    Hej Mia,
    Jag heter Martin Lantz, och importerar och säljer Montezumas choklad i Sverige. Är kass på detta med bloggar, men hoppas att du ser detta. Har nämligen fått en (i mitt tycke) lysande ide’… Vore tacksam om du hörde av dig, så kan jag berätta mera. Mobil: 0708-60 19 20 eller: lantz.martin@telia.com
    Mvh, Martin

Leave a Reply

