Grande finale

March 28, 2010

Som avslutning på chokladkursen på Culinar har vi denna vecka ägnat oss åt idogt studiebesökande. Med ena gruppen blev det en visit på Small Island Chocolates and Coffee och sedan choklad- och vinprovning på Matlabbet, och med den andra gruppen blev det besök på Pock, Essencefabriken och Allt om Mats redaktion.

Duane Dove som driver Small Island är även sommelier och äger ett kakaoplantage på Trinidad. Han berättade om skörd och odling av kakao, och hur svårt det är att hitta arbetskraft som kan tänkas stå ut med det slitiga plantagelivet. Är det någon som känner sig manad och vill slippa kylan nästa vinter är det kanske ingen dum idé att höra av sig till Duane. Duane lät oss även smaka på den första chokladen som producerats på plantaget, och alla föll pladask. Till och med Therese som är en inbiten vit choklad-ätare medgav att det var första gången hon åt mörk choklad som hon gillade. Och det säger ju inte lite. Chokladkakorna tillverkas hos franska Pralus och finns i begränsad mängd, så spring bums till Mariatorget om du vill lägga vantarna på en av dyrgriparna. På Small Island kan du även äta praliner från Lux och dricka gott kaffe, eller gå på en rom- och chokladprovning.

På choklad- och vinprovningen blev det sedan söta viner, chokladöl, rom, whisky, kladdkaka, chokladmousse och praliner i en salig blandning. Vad som egentligen pasade till vad är något oklart, men gott var det i alla fall. Jag lyckades dessutom indoktrinera eleverna att tycka om mitt favoritdessertvin, en Recioto från Domìni Veneti. Fast i vinkretsar är det ju strängt förbjudet att säga dessertvin, det heter sött vin eftersom det även kan drickas till förrätt, ost eller aperetif. 

Nästa dag inledde Per Olsson på Pock med att berätta att att det gäller att ha vänner och familj som gillar att fika om man ska starta eget konditori. Han jobbar nämligen minst 12 timmar om dagen 6-7 dagar i veckan, så är det någon som vill träffa honom får de helt enkelt komma till Pock. 

– Det stör mig absolut inte att jobba mycket, jag älskar ju det jag håller på med, det är det här jag vill syssla med.

Per och Co hade dessutom laddat inför påsken med riktigt imponerande chokladskulpturer.

Essencefabriken lärde vi oss att butiken som slog upp portarna 1889 är Stockholms äldsta och har varit i samma familj i fyra generationer. Vi beundrade den ålderdomliga kassaapparaten med vev och köpte på oss glykos, lakrits, vanilj och choklad. Mitt lakritspulver läckte dessvärre ut i en stor hög i min väska och täckte almanackan, mössan, bankdosan, paraplyt och allt i plånboken. Och jag som inte ens gillar lakrits.

På Allt om Mat fick vi beundra det frenetiska arbetet inför lämning, kika in i provköket och korsförhöra Elisabeth Johansson om hur det är att tävla som konditor i mat-OS.

 På tisdag drar nästa kurs igång med en ny skara elever, och jag längtar redan efter fler studiebesök.

5 Responses to “Grande finale”

  1. Jessika said

    På Essencefabriken har de kul saker som pottaska förutom vanilj och kryddor, tjusiga tårtdeskorationer och fenomenal mandel. Nu är jag sambo med en mandel-o-holic, allt med mandel går åt. Det senaste kilot jag köpte har gått åt.

  2. Elin said

    Det var en väldigt trevlig avslutning och att få oss att tycka om vinet var nog det minsta problemet,värre var det med whiskeyn!!

  3. Anna said

    De var en grymt trevlig avslutning. Enda problemet är nu hur vi ska överleva utan vår tisdags dos av Mia. Veckorna blev helt plötsligt lite tråkigare.

    • miaohrn said

      Och hur ska jag överleva utan er på tisdagarna! Ser fram emot att testa chokladvinet med er någon gång.

Leave a Reply

