Jourhavande syokonsulent

March 25, 2010

Dygnet runt, sju dagar i veckan trillar brev in i min mejlbox med frågor om hur man gör för att bli konditor. Det är ganska tidskrävande att svara på alla mejl, så nu tänkte jag en gång för alla lägga upp lite info här på bloggen. Så mycket jag nu vet om det hela, jag förstår inte riktigt varför alla verkar tro att jag är något slags konditorutbildningsorakel. Ni som inte är intresserade av att utbilda er till konditorer kan helt enkelt surfa vidare till en mer intressant sajt.

Det enklaste sättet att utbilda sig till konditor och bagare är att plugga livsmedelsprogrammet på gymnasiet. Det kan man göra på bland annat Enskede gårds gymnasium i Stockholm, Ester Mosessons gymnasium i Göteborg samt på en rad skolor i bland annat Luleå, Malmö, Västerås, Sundsvall, Uddevalla och Örebro. Efter den treåriga utbildningen är det vanligt att man behöver läsa ytterligare ett påbyggnadsår för att bli diplomerad konditor.

Problemet brukar dock vara att de flesta inte vet att de vill bli konditorer när de är 15 år och ska göra sitt gymnasieval. Jag pluggade samhällsvetenskapligt program på gymnasiet och insåg något år efter studenten att jag ville bli konditor. Ekerö kommun som jag då bodde i var inte det minsta intresserade av att låta mig gå ytterligare en utbildning. “Du har redan en utbildning, nu får du stå ditt kast och bli socionom eller något annat samhällsvetenskapligt” sa den arga syokunsulenten på kommunen. Det kan jag på sätt och vis förstå, hantverksutbildningar är ganska dyra historier och det är klart att kommunen inte har råd att dubbelutbilda folk åt höger och vänster. Nu i efterhand är jag dock glad att jag även har en teoretisk gymnasieutbildning istället för enbart en mer praktiskt inriktad.

Jag gav mig inte utan hittade tillslut en bageriutbildning för vuxna på Burgårdens utbildningscentrum i Göteborg, men för att kunna söka den fick jag helt enkelt skriva mig hos en bekant i Göteborg och flytta dit. På den tiden var man tvungen att först plugga knappt ett år till bagare och därefter ytterligare ett år till konditor, men nu tror jag att de har komprimerat utbildningen till ett år bageri och konditori. Jag är väldigt nöjd med utbildningen på Burgården, vi hade hårda men rättvisa lärare, och skolan förberedde oss väl för att jobba på ett bageri. Vi läste även bland annat företagsekonomi med inriktning på att starta eget bageri, livsmedelshygien och kallkök. Dock kan jag tycka att utbildningen var en aning otidsenlig, varken ordet surdegsbröd eller vedeldad stenugn nämndes överhuvudtaget, men det här var också år 2001 strax innan den stora surdegstrenden drog igång på allvar.

Jag ville egentligen bli konditor, men utbildade mig först till bagare eftersom det var så det gick till. Direkt efter bagarutbildningen hade jag dock sådan tur att jag genom en bekants bekants bekant fick jobb som konditor på Grand Hôtel i Stockholm. Inte för att jag egentligen kunde något, utan kanske främst för att jag var glad och snäll och formbar. Grand var ett fantastiskt ställe att lära sig konditoryrket på, men det var ganska läskigt att som nyutbildad och lite fumlig bagare (att vara bagare är ju heller inte samma sak som att vara konditor) komma till ett ställe på så pass hög nivå och vara en del i den ordinarie personalstyrkan.

Vad finns det då för utbildningar om man som vuxen vill utbilda sig till konditor? I Göteborg rekommenderar jag som sagt Burgården varmt, och i Stockholm finns bland annat Culinar där jag nu vikarierar, en ettårig utbildning inom bageri och konditori där en ganska stor del av utbildningen är arbetsplatsförlagd praktik. Platserna till utbildningen på Culinar förmedlas genom en rad kommuner runt Stockholm.  

I Sundbyberg i Stockholm driver Matpedagogerna en konditorutbildning som jag inte känner till så väl, men hoppas är bra. Även Medbogarskolan i Stockholm har en kortare konditorutbildning som säkert är rolig och bra, men som kanske inte förbereder eleverna särskilt väl för yrkesliv som konditor. Denna utbildning kanske passar bättre för dig som älskar att baka och vill förkovra dig och göra något roligt en dag i veckan.

Vad jag vet ska det finnas en bra utbildning i Kristianstad, och det finns säkert massor av andra ute i landet som jag inte har fått nys om ännu. På förbundet Sveriges Bagare och Konditorers hemsida kan man läsa lite mer, men de är främst inriktade på gymnasieelever.

Ett annat möjligt sätt är att kontakta ett konditori man gillar och försöka få plats som lärling, (chansen att det lyckas är dock kanske inte så stor) eller bara be att få komma och praktisera ett par dagar för att känna på yrket.

Man bör dock vara beredd på att det ofta är slitigt och stressigt att jobba som konditor. Tidiga morgnar, (eller sena nätter) tunga lyft och dåligt betalt. Risken för utslitna knän, ryggar, tänder, handleder och en figur mer och mer lik Barbapappa för var dag som går är stor. Jag börjar också få intryck av att man plötsligt utbildar en herrans massa konditorer, och undrar om det ens kommer att finnas efterfrågan för alla inom branschen. Självklart är det även ett fantastiskt roligt yrke, och jag vill önska er alla konditoraspiranter varmt lycka till!

13 Responses to “Jourhavande syokonsulent”

  1. Vad bra med en sammanställning! Jag går själv i planerna på att utbilda mig till konditor. Om du är kvar på culinar i höst ses vi nog där. 🙂

  2. Chloe said

    Hej! Ville bara skriva att jag pluggar till bagare/konditor på Burgården nu och vi jobbar mycket med surdeg och dylikt så det har nog ändrats till det bättre. Kul att du också har gått där, visste inte det förrän Claus höjde P3 när du var med i morgonpasset och berättade det för oss! kram på dig

  3. miaohrn said

    Vad kul att du pluggar på Burgården, Chloe! Och toppen att det är mycket surdeg och sånt nu, jag kan tänka mig att det ändrades strax efter att jag slutade. Hälsa Claus, Jenny och Anna-Karin från mig! Kram

  4. Karro said

    Med alla bakbloggar och TV-program med leende, finklädda glada bakare med rödmålade naglar och smycken till höger och vänster tror nog många att det är ett mysigt, nästan lite småglamouröst, jobb att vara konditor. Baka lite, äta lite, le och vara glad. Kan tänka mig att det ökade intresset beror på det. Men det är verkligen stor skillnad på att vara glad hemmabakare och att vara konditor!

  5. Maths said

    Hej!

    du skriver om att man som konditor skall vara rädd om sin rygg, knän och tänder. Just tänder blev jag att fundera över då jag träffade en klient som bedrövlig tandstatus, han berättade att i sitt första jobb som var konditor förstördes hans tänder. han fick provsmaka glasyr tre ggr om dagen samt sade han att det låg som en sockerdimma i lokalan.
    Är det en skröna eller är det så?

    Mathz

  6. miaohrn said

    Det är nog ingen skröna, Mathz. Så fort man öppnar bingen med florsocker känner man söt smak i munnen, så nog yr det säkert socker i luften. Och ofta måste man ju provsmaka för att säkerställa kvaliteten på det man bakar. Lycka till med klienten!

  7. erika said

    sökte på burgården på google o kom in här! bor nämligen på Ekerö och har pluggat på Matpedagogerna 🙂 Funderar över att börja plugga på burgården 🙂

  8. Maria Edsvärd said

    Hej !
    Skulle man vilja jobba med kvalitetsledningssystem
    vilken utbildning på högskolan väljer man då ?
    undrar Maria

  9. Vanessa said

    Jag gjorde på samma sätt som du, läste “fel” på gymnasiet och fick leta utbildningar och flytta och ligga i för att komma in. Jag gick i Malmö, en ettårig bagare/konditor-utbildning som motsvarar de som finns på Burgården och i Kristianstad nu (fast den jag gick var inte jättebra tyvärr. Ganska slapp och ostrukturerad, med trötta omotiverade lärare). Men nu har jag fortsatt till YH i Kristianstad, och ska få göra gesällprovet till våren.

  10. Malin said

    Hej! Jag ska läsa till arbetsterapeut och jag funderar på om man måste ha ett godkänt i matte 2a kursen eller går det att söka in med ett ig, för jag har ju ändå gått mattekursen.

Leave a Reply

