Pralinpresenter

March 22, 2010

Jag gillar att få presenter, och i helgen fick jag superfina virkade praliner av en läsare och chokladälskare. Virkade praliner känns som en bra idé för min del med tanke på att vi har haft slutprov i choklad- och konfektyrkursen på Culinar. Förutom ett ruskigt svårt teoretiskt prov jag knåpat ihop bestod dagen av en praktisk del där eleverna skulle skapa en eller två egna praliner. För att kunna sätta betyg var jag ju tvungen att smaka mig igenom 30 – 40 pralinsorter.  Hu, vilket kämpigt jobb jag har… Bland de mer vågade fyllningarna stack en mozarellapralin med pistage ut, (oväntat god) men de populäraste smaksättningarna var saffran, Baileys, apelsin och ingefära.

En annan fördel med virkade praliner är att de inte kladdar. Jag börjar nämligen bli innerligt trött på att konstant skrubba chokladkladd från väggar, tak, bord, golv, kläder och mig själv. Själv har jag länge jobbat på en virkad princesstårta, men jag har inte lyckats få till rosen på toppen än.

Leave a Reply

