Schysst choklad

March 17, 2010

Att få tag på god och rättvisemärkt choklad har länge varit ganska svårt trots att både intresset för choklad och politiskt korrekta produkter har ökat lavinartat de senaste åren. På sistone tycker jag dock att det börjar ljusna, och till och med Cloetta har nu lanserat en serie mjölkchokladkakor som går att få tag på mest överallt. Varianten med torkade tranbär och cashewnötter jag provade riktigt god, hurra!

Jag är själv inget helgon och äter tyvärr massor av orättvis choklad, men jag vill ändå uppmana alla att göra ett försök att välja schysst choklad. Tyvärr är barnarbete och slavliknande, hälsofarliga arbetsförhållanden vanligt inom chokladindustrin och många som jobbar på kakaoplantage har själva aldrig ens smakat choklad. Just detta är troligtvis är det minsta av deras problem i jämförelse med de vidriga arbetsförhållandena, men ändå.

För några år sedan uppmärksammade pressen hur vanligt det är med barnslavar på kakaoplantage i Elfenbenskusten, och Marabou kunde inte förneka att barnarbetare kan vara inblandade i deras produktion. De verkade inte heller särskilt intresserade av att göra något åt det, och de har vad jag vet ännu inga rättvisemärkta produkter. Jag blev dock lite hoppfull när jag läste på deras hemsida  att de nu arbetar för hållbarhet i sina produktion både när det gäller miljö och socialt ansvar, men de konkreta åtgärder de listar är främst att de har bytt ut diskmaskinen på fabriken i Upplands Väsby och tagit bort ytterfolien på Noblesse-askarna. Vilket jag inte tror glädjer barnslavarna i Elfenbenskusten särskilt mycket.

När du köper rättvisemärkt choklad bidrar du till att odlare och anställda får bättre ekonomiska villkor, att hänsyn tas till miljön, att lokalsammhället utvecklas socialt och ekonomisk och att de anställda får möjlighet att organisera sig fackligt.  

På Coop brukar det vara ganska lätt att hitta rättvisemärkt choklad, tillverkaren Lindt har en god 70-procentig choklad som finns i många mataffärer, och i delikatessbutiker och ekologiska affärer kan man hitta choklad från braiga tillverkarna Divine och Green & Black’s. Håll utkik och smaka dig fram tills du hittar en snäll choklad du gillar.

4 Responses to “Schysst choklad”

  1. Cissi said

    Jag håller också på Rättvisemärkt; men har du några tips om Fair trade/Rättvist när det gäller laktosfritt? Jag o min karl har ju såna problem… =(

    /Cissi

  2. Annika said

    Anton Bergs 72-procentiga fairtrade-choklad är gudomligt god. Finns i var och varannan butik, så den är ganska lätt att få tag på, och inte vansinnigt dyr heller.

    Green & Blacks och Divine är så klart också bra, men inte lika lätta att hitta.

    Försöker verkligen tänka på just rättvisemärkningen vad gäller choklad, bananer, kaffe och te. De viktigaste produkterna (har jag hört) om man nu måste välja några. Fast ibland slinker det ändå ner schweizernöt eller daim i kundvagnen… Man är ju inte mer än människa.

  3. Hm, jag kanske skulle prata med din kompis Mia som gillar lakrits eftersom du inte gillar lakrits… ; )
    Men, du ligger i alla fall som favorit på min blogg, för att din blogg är så läcker och inbjudande och för att dina inlägg är bra.
    Det känns hoppfullt att vi medborgare på jorden börjar få upp ögonen för hur handel kan bedrivas, rättvist och fair.
    Fler och fler produkter kommer fram, härligt!
    Är det någon som tycker om Anton Bergs choklad med salmiak/lakrits också fairtrade? Är själv lite kluven till att blanda lakrits och choklad.
    /Annika Lakritsbloggen

  4. Super bra inlägg Mia! I min personal har jag en kille från just elfentbenkusten och han berättade hur de är behandlat på kakao plantagen ! Hemsk! Förstör en stor del av själva choklad njutningen!
    Heja rättvis choklad!

Leave a Reply

