Ett drömuppdrag

March 13, 2010

Mitt jobb är underbart roligt nästan alla dagar, men ibland är det extra roligt. Nu ska jag på uppdrag av Kista Galleria hjälpa till att utveckla ett av kaféernas profil. Gallerian har öppnat en Kids Court; en del av centrumet helt vikt åt barnaffärer med kläder, prylar, inredning, fotograf, frisör och kafé, och mitt uppdrag är att hjälpa Café Cloud att stärka sin barnprofil. Det kanske är svårt att se skalan på bilden ovan eftersom jag inte stack in en tumme eller tändsticksask, men jag kan upplysa om att bakverken jag har provbakat till kaféet är pyttesmå. Kanelbullarna är bakade i knäckformar, och semlorna är mindre än femkronor. Sedan kan man ju fråga som om det är moraliskt riktigt att lura i barn bakverk, men jag tröstar mig med att det är bättre att de äter en liten kaka än en stor. Och det kommer att finnas rejäl mat också. Vi planerar även lite roliga events i kaféet, så titta gärna förbi när vi börjar komma i ordning! 

På måndag ska jag få vara med i bageriet och provbaka minibakverk och annat gott tillsammans med bagarna. Det ska bli superkul att få härja runt i ett riktigt bageri, och jag har packat en liten inspirationsväska med mina finaste tårtpapper, strössel och muffinsformar. 

9 Responses to “Ett drömuppdrag”

  1. Åh, så fantastiskt!! Vilken bra idé! Jag skulle gärna handlat där själv också eftersom man ofta bara är sugen på något litet (men äter ändå upp en stor bulle:)
    Massa lycka till! Jag ser fram emot att se hur resultatet blir sen.

  2. Mini-desserter och bakverk är toppen för alla (även vi som bara har barnsinnet kvar) Ska ge mig på att baka dina mini-hallongrottor snart.

  3. miaohrn said

    Jag håller med, mini är toppen, då får man äta många! Eller ofta.

  4. Nik said

    Åååå, jag är grön av avund🙂 Vilket kalasuppdrag! Jag kommer om du kallar!!!
    Tusen millioner Kanelkyssar/Nik

  5. MamaM said

    Mia, tusen tack för receptet på macarons – ska prova det nån dag när jag lagt vantarna på en fin gammal mandelkvarn (finns ju massor billiga på tradera =))
    Nu har ju jag inte råd att anlita dig som konsult bara sådär, och jag har ju inget bageri/konditori/café heller. Men jag ska gifta mig i sommar och har en idé om att göra cupcakes i prinsesstårteformat. Har du nåt recept liggande någonstans på såna, eller vill du ta fram ett åt mig?😉 Hehe. Hoppas du inte tycker jag är fräck som frågar så, men jag gillar verkligen allt du gör, och om någon kan trolla fram ett bra recept så är det du! tack på förhand😉
    //m

  6. Cissi said

    Då kanske vi ses nån dag! Jag jobbar i Kista Science Tower och brukar smyga in i Gallerian ibland😉

    Kram!
    /Cissi

  7. Hi Mia!

    What a beautiful blog you have! Olof sent me the link and I’ve been drooling over each entry (esp. the macaron recipe, which I promise to try out). :P~

    I’m excited to see you guys next time we’re in Sweden! Keep up the great work and come visit my little space on the web if you’re ever bored!🙂

  8. Karin said

    Hej!
    Jag har en liten fråga, tänkt att göra egna praliner/tryfflar för hand utan form. Undrar nu om det går att rulla bollar av tryffel och sen doppa dom i smält choklad eller smälter tryffeln av det? Något bra tips?

    Kram Karin

  9. miaohrn said

    MamaM, det låter som en kul idé med cupcakes i princesstårteformat, men jag har tyvärr inget bra recept. Kolla gärna in snygga bloggen Hello sugar för inspiration: http://www.hellosugar.se/blog/

    Hana, I’m so glad you like my blog, I can’t wait to see you and Olof this summer! I will definitly become a regular visitor at Chicky Bits, and I hope me and Erik will get the chance to come and visit you in NY soon.

    Karin, det brukar gå utmärkt att doppa tryfflar i smält choklad, men se till att de är riktigt kylskåpskalla först. Lite tryffel brukar alltid smälta ut i chokladen, men man får försöka jobba snabbt och öva ofta. Lycka till!

Leave a Reply

