Macarons med Malou

March 11, 2010

Imorrn bjussar jag på macarons till champagnelunchen i Efter 10 i TV4, missa inte när jag spacklad till tänderna visar lite tips och tricks. Så mycket man nu hinner med på några korta ögonblick mellan reklam och skandalsnack med Elisabeth Höglund.

Det förvånar mig att så pass få konditorier säljer macarons, det borde ju vara en riktigt guldgruva. Petite France säljer sina små macarons för 15 kronor styck, och de innehåller ju inte särskilt dyra råvaror, och SÅ svårt är det inte att göra dem. Aha, nu kom jag på en möjlig förklaring, många konditorier har kanske bara så kallade stickugnar, och när vi forsökte baka macarons i en liknande ugn på Culinar i veckan flög de all världens väg eftersom det fläktade så mycket i ugnen. De ställen jag känner till som har macarons ibland är Xoko, Gunnarsons och Chokladfabriken, och Petite France har det alltid.

Jag har haft turen att köpa ny lägenhet bara ett stenkast från Petite France, och i söndags traskade jag ner för att köpa mig en frukostcroissant och en macaron. Både jag och den gulliga tjejen i kassan var nog ganska förvirrade så där som man kan vara en söndagsmorgon. Jag sträckte fram alldeles för lite pengar vilket slutade med att hon blev så nervös att hon tappade macaronen i golvet och började prata engelska med mig istället. Jag svarade på engelska trots att vi båda tidigare i mitt tycke hade pratat klockren svenska med varandra. Mycket märkligt.

16 Responses to “Macarons med Malou”

  1. Åsa said

    Jag kan! Jag kan! Jag kan!!! Mina macarons blir faktiskt jättefina trots att det är sonen som kan mest om bakning! Så jag är jättestolt!!!

  2. Perfekt, för jag jobbar hemifrån i morgon så då kan jag se på🙂 Lycka till!

  3. linn said

    Hej!

    Tack för en underbar blogg!
    Vet du var jag kan köpa muffinsformar av mer
    lång-smal modell som passar till Ikeas muffinsplåt
    “Drömmar”?

    • miaohrn said

      Vilken bra fråga, Linn. Jag har sett att många letar efter formar som passar, och Camilla Tubertini som designat formen skrev för flera månader sedan här på bloggen att pappersformar som passar är på gång, men jag vet inte om de har dykt upp än. Du kanske kan ringa Ikea och fråga. Lycka till!

  4. celine said

    Hi Mia,
    I write in english because i guess your french is not so good and so is my swedish.
    Macaron is not only a cake like other! On the TV show you make it sound like anybody can do it! I agree that it is possible to make nice ones at home, but in a professional perspective you need to rise up the standard: what tells you that the macarons you make are living up to the real quality and cultural standard?
    On the interview you sound like you know nothing about the history and cultural origin of this amazing delight, and it makes me worried!

    I have tried macarons from all over the world, and lately from Stockholm( where i am right now) and of the places you name only one could really live up to my quality standard.

    Gunnarson! You must be joking! right.
    Xoko makes fantastiques princesstårtor and other typical swedish desserts but the macarons there are not good!
    Neither the one at chokladfabriken…

    I am scarred that bad macarons kills the good macarons.

    Lucky us that Petite France is here! Thanks to them, there is a standard for french pastries and bread! They make sure that not anybody can do whatever, call it anything and overprice it!
    Swedish are amazing with food, and have a fantastique culture!
    I hope that you don’t take it bad, i really like you and i think you r doing a great job teaching all those young kids how to bake.
    take care
    céline

  5. miaohrn said

    What an interesting view, Celine, always refreshing with some mothugg! I agreee with you that it’s important to maintain the high quality and origin of a pastry, but I don’t really see the point of scaring people off and telling them it’s impossible to make macarons at home. I also think that in France you can sometimes be a bit too conservative with your food and pastries, if you don’t experiment and try new ways, you will never invent any new dishes and pastries. If you don’t let other cultures and ideas influence your food, your food culture might stagnate.
    Cordialement, Mia

  6. Maggie said

    Hej

    Testade ditt recept idag och gillade det. Har gjort ditt gamla mandelmasserecept från Allt om mat några gånger, men det här är bättre. Har gjort cannelle-vanilles innan och de får lite mjukare konsistens (översatt här http://matmani.wordpress.com/2009/08/02/de-perfekta-makronerna-antligen/).
    Undrar om du har några tricks för hur man spritsar fint. Mina får alltid små toppar av spritsen och blir också lite grova av det indiska mandelmjölet. Orkar du nörda in på detaljer? Hur gör du?

    /Maggie

  7. miaohrn said

    Maggie, ett tips för att få macaronerna snygga är att inte vara för feg när du rör ihop smeten. Är marängen superfast och fluffig brukar macaronerna kunna bli lite för toppiga, så se till att röra några varv extra. Sikta gärna mandelmjölet genom en sil om du tycker att det är för grovt. Lycka till!

  8. Heidi said

    Åh, vilken fin blogg! Härliga tips. Missade inslaget, finns det att titta på hemsidan månne?
    Bakar själv också macarons. Säljer dom i min lilla butik, i Skellefteå. Om du har vägarna förbi nångång, leta efter Cup of Love!
    Ha en finfin helg!

    //H

  9. Lu said

    Hej Mia,
    Finns det något man kan ha istället för mandel när man gör Macarons, för oss som är allergiska?

    Tack på förhand!

  10. miaohrn said

    Heidi, vad kul att du säljer macarons i Skellefteå, Cup of Love låter ju alldeles underbart.

    Lu, om du tål nötter men inte mandel borde det gå bra att använda t.ex. malda hasselnötter eller pistagenötter.

  11. Jeanette said

    Hej,

    Jättefina macarons! Och super att du lagt upp recept! Ska prova baka i helgen🙂
    Har du fler recept på fyllning tex lakrits?

  12. Vilja said

    Jag vet att de har macarons på Johan & Nyström där vid mariatorget, ett jättemysigt café!

Leave a Reply

