Karameller på schemat

March 5, 2010

På choklad- och konfektyrkursen jag håller i på Culinar avhandlade vi denna vecka bland annat kola och karamell. Det blev fransk chokladkola, daim, (fast det får man ju egentligen inte kalla det eftersom namnet är varumärkesskyddat, men vi gjorde hur som helst ett lyckat försök till ett plagiat) geléhallon, lingonkola och fondant, och så hade vi kvar lite praliné och gianduja från förra veckan som vi doppade i choklad och dekorerade med överföringsark. Snart är det dags för slutprov, och jag längtar efter att få provsmaka minst trettio sorters praliner på raken!

Jag passade även på att förmana eleverna om hur viktigt det är att sköta om sina tänder som konditor. Tandläkare brukar rekommendera choklad framför annat godis eftersom det inte fastnar i tänderna, men just kola och karamell är en riktig bov. När jag nyss gått ut bagarskolan hade jag massor av hål, och tandläkarbesök är ju både smärtsamt och trist att lägga dyra pengar på. Förutom provsmakandet är det allt socker- och mjöldamm som sliter på tänderna, och det ryktas att mjöldammet är extra illa eftersom det slipar ner emaljen. Mina tricks för att hålla Karies och Baktus borta är att dricka vatten och tugga fluortuggummi, och inte provsmaka konstant. En extra tandborstning under dagen är heller inte fel för de som har känsliga tänder.

Jag har förresten fått en avbokning till min fortsättningskurs på Matlabbet 20 mars. Fortsättningskursen passar dig som har gått grundkursen på Matlabbet eller Medborgarskolan, och schemat innehåller ännu fler smarriga praliner och nya metoder, bland annat tempererar vi mjölkchoklad, gör mintpraliner, hallontryfflar och kokar kola. Läs mer under Kurser och skynda dig att boka!

3 Responses to “Karameller på schemat”

  1. Ser underbart gott ut! Tyvärr kan jag inte tillåta mig själv att lära mig denna ädla konst – resultatet skulle vara förödande för en karaktärslös sockerråtta!

  2. Carolina said

    Tack så hemskt mycket till dig och eleverna på Culinar för de goda chokladbitarna och kolorna igår, som vi på vinkursen fick njuta av!

  3. miaohrn said

    Vad bra att de uppskattades, Carolina! Vi dricker gärna upp era vinslattar nästa gång : )

Leave a Reply

