Det var bättre förr

March 3, 2010

 

När jag var liten var mandelmassa gott. Jag kunde skära skiva efter skiva från paketet och äta rakt av. Men för 5-10 år sedan hände något, och mandelmassan smakar liksom inte som den ska. Den är helt enkelt inte särskilt god, och smakar mest billigt och bittermandligt. Därför blev jag orolig när jag hörde att min favoritmandelmassetillverkare Åke Zell hade blivit uppköpt, men väldigt glad när jag hörde att Dennis Valdén, en av de tidigare anställda, startat det ännu mindre och bättre Valdéngården tillsammans med sin fru Anna.  

Jag ringde upp Dennis för att uttrycka min glädje och beundran, och han berättade att de gör sin mandelmassa på finaste spansk mandel istället för kalifornisk mandel som de flesta använder.

-För några år sedan släppte man på reglerna för vad som får kallas mandelmassa, vilket ledde till att många tillverkare sänkte kvaliteten och mandelmängden och började tillsätta sötningsmedel och potatismjöl. Vår mandelmassa innehåller 50% mandel, 50% strösocker och bara en liten skvätt vatten och konserveringsmedel, inget annat. Vissa av de spanska mandlarna har en naturlig bitterhet vilket gör att vi inte ens behöver tillsätta bittermandel, berättar Dennis.

Mandelmassan säljs på Essencefabriken i Stockholm och är underbart god! Konditorier som använder Valdéngårdens mandelmassa är bland annat Grillska Huset och Grand Hôtel i Stockholm samt Café Lilla Maräng i Järna.

Imorgon torsdag ska jag förresten prata om kafékultur i P3 Populär, och jag är så peppad! P3 Populär är mitt favoritprogram att lyssna på medan jag bakar, och kafékultur är ett av mina favoritämnen att prata om, så jag kommer att mala på tills de tvingas stänga av mikrofonen. Ratta in 99,3 imorgon strax efter 11, eller lyssna i efterhand på P3s hemsida. 

Mandelmassan på bilden har inget med mandelmassan i texten att göra, men Ulrika Pousette har tagit det fina fotot.

5 Responses to “Det var bättre förr”

  1. Jessika said

    Jag är så snobbig att jag gör min egen mandelmassa. Köper mandel från stockholms aeter och essencefabrik (spansk mandel) och så gör jag alltihop själv. Väldigt enkelt sett mot smaken man får.

  2. kristina said

    Intressant läsning å hoppas det gick bra i radion!

  3. Det var glada nyheter, den måste jag testa. Jag håller verkligen med dig om att mandelmassan överlag chanserat de senaste åren. Z-massan var min favorit också när jag jobbade som konditor, vilket det blev redan på Kringelgården, ca 1985. (Då var det Åke själv som levererade, en trevlig och rolig man, minns jag.)

    Tyckte det kändes otroligt trist när Zell sålde till Kobia, även om de lovade att tillverkningen skulle fortsätta på samma vis. Man måste ju bara älska små familjeföretag med passion för det de tillverkar, det blir godare bara av att tänka på det.

    – Stefan

  4. miaohrn said

    Vad kul att vi har samma fäbless för Z-massa, Stefan! Det var kanske jordens knasigaste produktnamn, men gott som tusan.

  5. Kristin said

    Intressant. Jag tycker att det är så fasligt tråkigt och hemskt att fler och fler väljer att göra matvaror sämre. Det är ju det vi äter, som vi lever av. Varför ska man behöva stoppa i sig en massa tillsatser och konstigheter?
    Jag tycker förresten jättemycket om din blogg. Hittade hit i dag, och kommer säkert återvända.
    Hälsningar från Kristin

Leave a Reply

