Se upp i backen!

February 19, 2010

Det börjar dra ihop sig mot sportlov, och trots att jag är fullkomligt ointresserad av vintersport och snö, och inte har tagit sportlov de senaste 10-15 åren, fick jag äran att göra friluftsiga bars till senaste numret av Allt om Mat. Bars är ju förrresten ett lite konstigt begrepp, och det är synd att det saknas ett bra ord för det på svenska. Men det handlar alltså om avlånga kakor med massor av energi för att orka med friskt och hurtigt uteliv. Under Recept hittar du ett smakprov ur tidningen på kokosbars med lingon. Den fina bilden har Ulrika Pousette plåtat, men hon har nu flytt snön för en solig strand på Kanarieholmarna.

Jag fick även bli månadens medarbetare i Allt om Mat, superkul! Missa inte den lilla intervjun i början av tidningen. På det porträttet har jag för första och enda gången ett par glasögon jag köpte i Indien. För att kolla om synskärpan stämde tog optikern med mig ut på strandpromenaden, pekade på en stor klippa några meter ut i havet och frågade “Can you see the rocks over there?” Det kunde jag med tanke på att det var en gigantisk stenformation, men det betydde inte att glasögonen gick att använda… 

Under våren ska jag få göra köksskolor med bakverkstema till Allt om Mat. Köksskolorna är steg för steg-recept som jag tycker är roliga att göra eftersom man får vara extremt grundlig och pedagogisk, och jag har tidigare gjort köksskolor för bland annat biskvier, wienerbröd, moussetårta och vaniljhjärtan. Denna gång ska jag föreslå dammsugare och princesstårta, men ni får gärna komma med förslag om ni har något bakverk ni klurar på och skulle vilja ha en utförlig beskrivning av.

3 Responses to “Se upp i backen!”

  1. Lisa O said

    Åh vad glad jag blir som prenumerant på AoM! Tycker att du brukar göra finfina grejer. Jag gillar när det blir “klassiker” i köksskolan, gärna sådant som man nästan glömt bort. Är även sjukt svag för franska godsaker, kan riktiga croissanter och pain au chocolat var något (har inte riktig koll på vad som redan “gjorts”).

    Kör hårt!
    / Lisa

  2. Ellen said

    Macarons förstås!

    Enda gången jag har försökt göra jitterbuggare blev det ett brutalt misslyckande. Det borde väl vara enkelt egentligen, men jag skulle gärna få tips för såna också.

    Jag brukar tjuvläsa AoM hemma hos mamma, men snart får jag nog skaffa mig en egen prenumeration…

  3. miaohrn said

    Stort tack för hjälpen, Ellen och Lisa! Superbra idéer. Håll ögonen öppna i Allt om Mat framöver.

Leave a Reply

