Nedräkning till fettisdagen

February 11, 2010

Nästa tisdag, 16 februari, är det självaste fettisdagen, och i senaste numret av LagaLätt bjussar jag på tre semlerecept, hallonsemlor, pistagesemlor och lite, lite nyttigare mandelsemlor.

Lyckas du inte lägga vantarna på ett ex av tidningen rekommenderar jag varmt mina semlerutor som du hittar under Recept. Så goda!

Vill du istället köpa färdiga semlor och bor i Stockholm tycker jag att Gunnarsons och Vete-Katten brukar ha de bästa. Jag är även sugen på att prova semlorna från Lux, Petite France och Chokladfabriken, som ryktas vara goda. Något jag inte fattar är varför inte fler konditorier säljer minisemlor, man orkar ju inte alltid en jättesemla. Jag skulle gärna se pyttesemlor nästan små som praliner, och mellansmå varianter. Ni som gillar hetvägg, glöm inte att fråga om ni kan få varm mjölk till er semla när ni är på kafé, det brukar oftast gå bra.

One Response to “Nedräkning till fettisdagen”

  1. LiseLotte said

    tack för tips. det blir semmelbak i helgen.
    heter det så semmelbak?

Leave a Reply

