Vive la France! – Del 2

February 5, 2010

I Paris behöver man sällan gå mer än ett stenkast för att hitta chokladbutiker och patisserier, och tur är väl det, för vårt bagage blev kvar på Arlanda, och med det mina promenadvänliga sneakers. På högklackade och mycket obekväma stövlar lyckades jag åtminstone stappla fram till Ladurée på Rue Bonaparte. Oh la la, vilken dröm!

 

Tyvärr var det strikt fotoförbud nästan överallt, så jag lyckades bara smygfota lite utanför, samt föreviga sötsakerna på hemmaplan. De flesta Laduréebutiker vi passerade var det långa köer till, och butiksbiträdena jobbade frenetiskt. Jag har tidigare mest tyckt att macarons är snyggt och roligt, men inte så värst gott, men nu börjar jag inse att de dessutom kan smaka riktigt bra. Jag har ju haft lite huvudbry över att fyllningen måste vara tjock och salveliknande för att den ska synas ordentligt och inte sugas upp i kakan, men på Ladurée verkar de strunta i det, på de flesta macaronerna ser man inte fyllningen, och det gör ju också att man blir lite friare att använda sylt och annat gott.  

Annat var det hos Pierre Hermé där alla macarons hade en tjock och väl synlig fyllning. Jag har bara hunnit prova det underbart goda alstret med mörk choklad och passionsfrukt än så länge. För den snälla expediten fick jag faktiskt knäppa ett par bilder, men sedan dök en mycket brysk väktare upp.

Hos Pierre är de heller inte rädda för att dra till med guld- och pärlemorsskimrande macarons. En aning kitschigt, men samtidigt lite härligt glamoröst. Bland smakerna finns bland annat jordgubb och wasabi, matchate och sesam, pistage, citron samt kumquat och anis, och det verkar som att det går att beställa till Sverige från deras nätbutik.

Macarons fanns verkligen överallt, och jag passade på att fråga en fransyska som jag pratade med om det är en relativt ny trend, eller om det varit populärt länge. Enligt henne har macarons funnits så länge hon kunde minnas, så desto mer pinsamt att det inte dykt upp i Sverige förrän de senaste åren. Hon sa även att det är väldigt svårt att baka macarons, hon skulle aldrig ge sig på det och avrådde mig från att försöka. Jag hade inte hjärta att berätta att jag är konditor och bakar macarons mest hela dagarna. Så värst svårt är det ju egentligen inte.

I Paris var det även vanligt med stora macarons, cirka 10 centimeter i diameter, något jag inte har sett i Sverige. Fast egentligen är det ju trevligare när de är små så att man kan äta flera.

8 Responses to “Vive la France! – Del 2”

  1. Bendel said

    För sådär 6-7 år sedan köpte jag macarons på Pierre Herme, det var det enda matbesöket jag fick mitt modegalna resesällskap att gå med på, efteråt gick vi till Burberry, alla expediterna himlade med ögonen när de såg våra påsar. “Åh Pierre Herme gör de godaste macaronerna i stan”, sa de. Pierre är förresten vän med en bagare här i stan och har tex firat jul i Sthlm för några år sedan, men det vet säkert redan.

  2. Ellen said

    Oh så fint. För ett år sedan köpte jag macarons på Ladurée, vid en mellanlandning på Charles de Gaulle. Salt karamellkola var en höjdare, minns jag…

    Jag vill se mera Frankrike på bloggen!

  3. miaohrn said

    Vilken schysst Pierre Hermé-trivia, Pia, hade ingen aning om att han firat jul i Stockholm!

    Ellen, det kommer mer Frankrike, jag lovar. Ni kommer nästa bli trötta på mitt Paris-tjat.

  4. Anna Åberg said

    Jag kom precis hem från semester på Mauritius (där finns det inte macarons) men jag mellan landade i Paris och köpte 20 st! förfärligt gott och roliga. Så när jag hitta din blogg blev jag över lycklig. Har själv försökt mig på att baka dem, men är varken kock eller konditor…mjölet var knepigt. Så nu har jag anmält mig till din kurs på Medborgarskolan. Längtar🙂

  5. Pia said

    Bra tips om macarons. Jag har testat flera recept själv men de blir alla spruckna på toppen. Kan inte du lägga ut några av dina bästa recpet? Tusen tack!!🙂

  6. MamaM said

    Åh, Mia, har sett dig på tv några gånger och blir alltid så inspirerad! Mitt senaste påhitt är att baka macarones till vårt bröllop i juni och det verkar ju som att övning ger färdighet i detta fallet. Och om någon har det perfekta receptet är det väl du? Jag såg i något tidigare inlägg att du skulle publicera receptet här, men har inte hittat det – finns det ännu?
    Tack på förhand!

  7. miaohrn said

    Jag lovar att lägga ut macaronreceptet så fort jag hinner! Hej hopp.

  8. Bra förklarat, förstår bättre nu.

Leave a Reply

