Vive la France! – Del 1

February 2, 2010

Helgen spenderades i Paris, och det kanske bara förvånar mig själv, men herregud vad underbart parisiskt Paris är! Små brasserier, kaféer och patisserier i varenda hörn, och choklad, champagne, ostron och macarons både till frukost, lunch och middag. Utförliga rapporter kommer inom kort, men för tillfället går mycket av min tid åt att nojja mig inför mitt nya jobb som choklad- och konfektyrlärare på Culinars konditorutbildning. Första lektionen som jag höll idag gick ganska bra, men man vet aldrig hur det går imorrn och nästa vecka. Problemet är att jag sannerligen inte blev konditor för att jag råkar älska kemi, men på Culinar går en stor del av min tid åt att försöka förklara invecklade chokladkemiska processer som jag knappt förstår själv. Fast lite roligt är det ju ändå, och väldigt gott när man måste analysera elevernas alster. Helst ganska många åt gången.

Dessutom stundar en flytt som kommer att ta mig inom bekvämt köpa-frukostbaguette-avstånd till Petite France, men det kräver ju sin tid att flytta också. Om bara dygnet hade fler timmar…

5 Responses to “Vive la France! – Del 1”

  1. Jessica said

    Hur mycket ska du undervisa?

    Och vad är det för smak på de svarta macaronerna?

  2. Jag har aldrig ätit macaroner men är det lakrits så tjuter jag av glädje.

  3. miaohrn said

    Jajamen, lakrits är smaken på de svarta macaronsen! Jag kommer undervisa två dagar i veckan i åtta veckor på Culinar, Jessica.

  4. stephanie said

    Hejhej! jag ska söka till en eftergymnasial konditor utbildning och jag väljer mellan culinar och matpedagogerna. Visst att du jobbar för culinar men skulle veta vilken utbildning du skulle rekommendera.

    skulle verkligen uppskattas. känner verkligen att detta är mitt framtida yrke och vill få ut det mesta utav det.

    – stephanie🙂

  5. miaohrn said

    Hej Stephanie,

    Vilken svår fråga, jag vet så lite om Matpedagogernas utbildning, så jag tror diplomatiskt nog att jag svarar att båda utbildningarna säkert är bra. Jag får många frågor om hur man gör för att bli konditor, så jag ska försöka lägga ut en guide här på hemsidan inom kort.

Leave a Reply

