Macaronerna vs Mia 1- 1

January 15, 2010

Jag var ju så glad när jag lyckades göra fina macarons genom att använda mixad mandel istället för malen. Alla har ju inte en mandelkvarn (men fler än jag först trodde) och det är ju så mycket snabbare och enklare att bara dra igång matberedaren eller blendern istället för att stå och veva på mandelkvarnen tills man får mjölksyra. Efter några ytterligare försök börjar jag dock få en krypande känsla av att kakorna blir så spröda att de nästan smular sönder när jag använder mixad mandel. Dessutom är det svårare att göra dem runda och fina, de flyter liksom ut och blir lite sneda och vinda. Jämför den övre bilden där macaronerna är gjorda med mixad mandel, och den undre där de är gjorda med malen. Skillnaden mellan mixad och malen mandel lär ju förresten vara att de får en mer uppruggad yta när man maler dem, och därmed binder vätska på ett annat sätt.

Jag tror mig dock ha avfärdat myten om att man måste göra macarons med dagsgamla äggvitor, alltså att man bör separera äggen dagen innan. Båda varianterna är gjorda på nyseparerade ägg, och åtminstone den senare varianten blev ju bra ändå.

Natten efter det senaste macaron-inlägget där jag skrev att jag har gott om tid att få ordning på recepten innan macaronkursen på Medborgarskolan drömde jag förresten en sådan där stressdröm där det bara var tio minuter kvar tills kursen började, och jag fortfarande inte hade skrivit recepten eller handlat några råvaror. Kanske dags att ta semester!

11 Responses to “Macaronerna vs Mia 1- 1”

  1. Anne said

    Jobbigt! Jag kör på matberedaren – mandeln plus sockret, sen genom en sil, köra om det som är för stort en gång till, sila igen. Och dagsgamla äggvitor, jag vågar inte annat nu när jag lyckats så bra🙂

  2. Jessica said

    Du tar väl med, i recepten, vilka fina färgämnen du använder? Jag ska lära mig baka macaroner åt sambon som älskar dom, själv tål jag inte mandel😦

    Nu har jag läst en massa olika recept men alla verkar ha olika åsikter.

  3. Andreas said

    Ja, det där med några dagar gamla äggvitor tycker inte jag heller spelar så stor roll. Skillnaden är väl att i de äldre vitorna så har det avdunstat lite mer vatten och då bakas macaronsen lite bättre, eller? Men jag har kört med helt färska många gånger och det funkar bra. En grej som jag har sett andra göra är att slå lite med handen under plåten innan bakningen så att lite luftbubblor i smeten försvinner.

  4. Emma said

    Den som inte vill mala mandel kan ju inte vara vid sina sinnens fulla! När min mandelkvarn var nyinköpt stod jag och malde långa rader av nötter utan att ha bestämt vad jag skulle göra med det malda. Så roligt!
    Att skala äpplen medelst äppelsvarv kan ha samma beroendeframkallande effekt. Det måste vara nåt med vevande som tilltalar mig…

  5. Sofie said

    Så fina!! Är de svåra att göra?! Ser så gulliga ut och så gott!!

  6. miaohrn said

    Tack för superbra feedback och tips!

    Jessica, jag brukar använda helt vanlig hushållsfärg från butiken. Men vem vet, jag kanske borde prova något annat.

    Emma, du får gärna komma och veva nästa gång jag ska mala mandel!

  7. pannanochpennan said

    Hej!
    Jag har precis fått igång min egen matblogg. Eftersom du är en av mina bloggfavoriter hoppas jag att det är okej att jag länkar till dig?

    Hälsningar
    Ellen

  8. Morticia said

    macarons och andra godsaker. Avbildade i akvarell!
    http://parisbreakfasts.blogspot.com/

  9. miaohrn said

    Vad gullig du är Ellen, och kul att du vill länka till mig! Lycka till med bloggandet.

    Vilken perfekt blogg för oss frankofiler, Morticia, tack för tipset!

  10. Carin Hartelius said

    Hej Mia! Kul att hitta hit! Antar att skillnaden kan vara att fettet pressas ur mandeln när man använder mixer/matberedare (och sen binder det mindre vätska). Kör man tillräckligt länge blir det ju smör.. Jag gör macarons så sällan att mandelkvarnen hinner bli ordentligt dammig mellan varven, men annars sägs det ju att man kan mixa mandeln ihop med florsocker/annat torrt för att binda upp fettet. Vore intressant att höra om det funkar!

    Superfin blogg🙂 Som vanligt topp-grejer från dig!

    • miaohrn said

      Vad kul att du gillar bloggen, Carin! Åh, nu fattar jag, det är därför man ska köra florsockret tillsammans med mandeln! Trots att det står så i en del recept har jag kört mandeln separat eftersom jag har tänkt att det blir bättre, men nu ska jag pröva att mixa det ihop istället. Tack för tipset och ha det gott.

Leave a Reply

