Snöiga strapatser

January 7, 2010

Idag hade jag och Ulrika Pousette en makalös tur med vädret. Jag har nojjat mig ända sedan snön och kylan kom hur vi skulle lyckas pricka in en vacker och lagom kall dag för att plåta till var nya julkakbok, och hela förmiddag yrde snön och det var grått och trist, men strax efter lunch när jag nästan började ge upp hoppet tittade solen plötsligt fram. Det var bara att dra på långkallingarna, packa ner mina nya cupcake-handvärmare och lasta kälken full med kakor. Min pappas kälke från 40-talet drog till sig massor av komplimanger från herrar som nästan rördes till tårar när de mindes sina egna gamla kälkar.  

Ulle offrade sig storartat för konsten, hon halkade nerför snöiga klippor, gick halvt genom isen, blev attackerad av fiskmåsar och nästan påkörd av en piketbuss. För mig var det däremot en riktigt trevlig dag, men nu är jag väldigt otålig att boken ska komma ut. Det dröjer tyvärr till hösten 2011, men den som väntar på något gott…

Tips och idéer om vilka kakor, bakverk och godisar en julbakningbok bör innehålla tar jag emot med allra största tacksamhet. Klenäter till exempel, är det gott eller bara gammalt och mossigt?

7 Responses to “Snöiga strapatser”

  1. LiseLotte said

    Vad gör man inte för konsten säg.
    LiseLotte🙂

  2. Anne said

    Åh, den ser jag fram emot! Klenäter är inte jättekul men struvor däremot! Jag tvingade ut maken att köpa struvjärn förra julen men sen kom jag liksom av mig…

  3. miaohrn said

    Ah, tack för tipset, Anne! Jag tror pinsamt nog att jag aldrig ätit struvor, men det måste åtgärdas.

  4. kristina said

    Kommer ihåg när jag gjorde klenäter på hushållslärarutbildningen i Uppsala, vill minnas att det var rätt så svårt och inte överdrivet gott. Men klart det är ju väldigt juligt. Struvor, som inte heller är jätteenkelt, är ju mycket gott i allafall! Mandelmusslor ska väl vara med i en sådan bok?!

  5. miaohrn said

    Då skippar jag nog klenäterna, men vad kul att du vill ha med mandelmusslor, Kristina, det var nästan det första receptet jag gjorde till boken!

  6. Lisa said

    Åh vad kul med en ny bok Mia! Den ser jag verkligen fram emot! Hos mig blir det inte jul utan anisbröd… Lycka till!

  7. Karima said

    Kanelhjärtan vore trevligt…och macarons borde få vara med nu när det stått så mycket om dem på bloggen…typ med citron och vit choklad🙂

Leave a Reply

