Söta toner

January 2, 2010

Om ni frågar mig tycker jag att alldeles för få låtar handlar om kakor och mat. Det komponeras en herrans massa låtar om hjärta och smärta, men försvinnande få om något så gott och centralt som mat. Den handfull  låtar jag har lyckats hitta har jag samlat ihop i en Spotify spellista som du kan lyssna på genom den här länken: Sött. Har du ännu inte Spotify är det hög tid att skaffa det, det är gratis och fantastiskt bra.

En del av låtarna har jag främst klämt in för att jag gillar dem och trots att de bara till nöds kan anses ha kaktema, till exempel Hey Princess med Popsicle där bara bandnamnet har en vag anknytning, och Dolce Vita med Ryan Paris. Dolce Vitas är ju ett italienskt bakverk, men jag tvivlar på att det är vad Ryan sjunger om. Jens Lekmans Sipping on the Sweet Water är främst en grymt bra popdänga. Även låtar på kaffe- och tetema har fått smyga sig in i låtlistan.

Jag har upptäckt en klar överrepresentation av gamla jazzlåtar med kaktema, och vad det beror på är jag osäker, men kanske kan det ha att göra med svunna tiders vilja att byta ut ekivoka ord mot mer oskyldiga synonymer.

12 Responses to “Söta toner”

  1. Madde said

    Hej! Hittade nyligen till din blogg och den hamnade i min länklista på direkten. Det är verkligen härlig och jag ser fram emot att följa dig. Fortsätt blogga.

    Kram Madde.

  2. chatarina said

    Hej!
    Vilken härlig blogg du har..trillade in här nu på morgonen..vilken tur för mig!!!
    Ha en bra dag
    Mvh Chatarina

  3. miaohrn said

    Åh, tack för snälla kommentarer, Madde och Chatarina! Nu ska jag njuta av era fina bloggar.

  4. Vilken härlig Spotify-lista! Hamnade genast bland favoriterna:) Men jag håller med, det finns allt för många sånger om hjärta och smärta. Var är mat, kak, paj och chokladsångerna? Min favorit finns tyvärr inte på Spotify men väl på youtube;http://www.youtube.com/watch?v=avg8EjzWHZc

  5. miaohrn said

    Ja, vad kul med låt från Waitress, Linnéa! Och vilken underbar blogg du har, den ska jag kolla in ofta.

  6. Annika said

    Den här har du ju glömt: http://open.spotify.com/track/3jfgwaAHXiKI5AWSDgSIB1

    Och till allt det söta behövs en kopp kaffe:

    🙂

  7. miaohrn said

    Aha, vilka bra låttips, Annika, tusen tack!

  8. motocross said

    Som av en slump hade jag gjort en nästan likadan medan mina semlor jäste, men i min finns det lite kryddor också!

  9. Eva said

    Så klart att det är du som är Satanizer!

  10. miaohrn said

    Japp, Satanizer är mitt elaka alterego… Njae, det är mitt hårdrocksnamn jag fick när jag gjorde det där gräsliga Kakor-och-sprit-inslaget på Studio Virtanen och fick lära mig headbanga och vråla med stenhårda bandet Nattas.

  11. kia said

    Börjar prenumerera på spellistan direkt!
    /kia

Leave a Reply

