Rationella dammsugare

December 16, 2009

 Att spara gamla kaksmulor, rulla kladdig chokladsmet och slå in i marsipan kan ju vara lite pilligt, så jag hittade på ett mer rationellt sätt att göra dammsugare idag. Jag gjöt helt enkelt mörk chokladtryffel smaksatt med arrakspunsch i en fyrkantig form, lät stelna i kylen och skar sedan i längder. Längderna slog jag in i grön marsipan, och därefter skar jag dem i små fyrkanter och doppade ändarna i mörk choklad. Den gröna marsipanen gör ju dessutom att det känns som ganska juligt godis.

Jag tror förresten att jag har sett liknande godis från Operakällaren, så jag ska inte ta åt mig äran för idén själv, men så där är det ofta med receptidéer, man glömmer snabbt bort var man först har sett en ny grej, och tror snart att det är man själv som är upphovsman.

När jag gjorde tryffelsmeten provade jag att mixa ihop choklad och het vispgrädde i en matberedare istället för att bara röra ihop den. Jag vet inte riktigt vad som är bäst, på ett ställe jag jobbat på mixade vi oftast tryffelsmeten för att få den extra slät och fin, men på att annat ställe fick man absolut inte mixa, bara röra försiktigt för att undvika att få luftbubblor i smeten. Det är ju nämligen i kontakt med luft som mögel lätt får fäste.  Självaste Jan Hedh verkar oftast mixa sina tryfflar, eller ganacher som han säger, det låter ju lite tjusigare. Jag tyckte hur som helst att tryffeln kändes krämigare och slätare än vanligt, men i vissa fall brukar det bildas små, små klumpar i den efter några dagar, och jag har en känsla av att det kanske kan ha med mixningen att göra.  Lämna gärna kommentarer om det är någon som har åsikter om vad som funkar bäst.

One Response to “Rationella dammsugare”

Leave a Reply

