Pralinbryderier och chokladpresenter

December 11, 2009

Imorgon håller jag i andra fortsättningspralinkursen på Medborgarskolan för första gången, och börjar bli lite lätt stressad över att inte ha alla recept klara än. Jag vill helst ha hunnit prova recepten många gånger innan jag låter eleverna gå loss på dem, för hur bra det än har blivit under testomgångarna kan man vara så gott som säker på att allt som kan gå fel kommer att göra det när man håller kurs. Men nu tror jag att recepten så sakteliga börjar falla på plats, på bilden syns en marmorerad lakritspralin och en mandelnougatkula, samt en pralin fylld med pepparkakskola som jag främst gjorde för att jag själv var sugen.

Förra helgen hade jag väldigt snälla elever som tog med sig choklad i present till sin gamla fröken. Tine hade varit i Ecuador och släpat med sig choklad hela vägen åt mig, och Kerstin bjöd på havtornspraliner från Pock. Häromdagen fick jag österrikisk finchoklad från P-O på Journal Chocolat och hemgjorda chokladkolor, knäck och klubbor av snälla Alice, samt fler havtornspraliner av herr Pock själv. 

2 Responses to “Pralinbryderier och chokladpresenter”

  1. Malin Åbbel Fjell said

    Oj, är det sånt vi får lära oss när vi går fortsättningskursen?! Måste genast organisera en pralinresa igen då!

    • miaohrn said

      Hurra, vad kul om ni kommer på fortsättningskursen, längtar efter mina favorit-Sundsvalls-tjejor! Lakritspralinerna och mandelnougaten gör man dock inte förrän andra fortsättningskursen, men första fortsättningskursen går inte heller av för hackor.

Leave a Reply

